
AirHelp Score: Hvordan rangerede vi flyselskaberne?
Vores rangliste over verdens mest velkendte flyselskaber for 2025 er nu offentliggjort! I denne udgave har vi sammenlignet tallene fra 117 flyselskaber for at finde frem til, hvilket af dem kan tilbyde dig den bedste oplevelse, når du flyver.
Sådan beregner vi hver enkelt score:
AirHelp Score er en kombination af mange oplysninger! Vi tager højde for statistikker om flyselskabernes overholdelse af tidsplaner, kundernes meninger baseret på deres egne flyveoplevelser og vores unikke data om flyselskabernes adfærd, når flyvninger ikke går efter planen.
Vores mål er at rangere de mest populære og velkendte flyselskaber. Ud fra en liste af 800 flyselskaber fra hele verden valgte vi de største i forhold til passagerantal og popularitet. Nogle gange er flyselskaber ekskluderet pga. manglende adgang til oplysninger.
For at hjælpe dig med at forstå vores rangeringer, har vi lavet en oversigt over de 3 analysefaktorer, vi bruger til AirHelp Score for flyselskaber.

Punktlighed
AirHelp vedligeholder en database med flydata, der er en af de mest troværdige og præcise i verden. Vi bruger vores database til at finde statistikker for hvert fly fra den 1. oktober 2024 - den 30. september 2025. Derefter regner vi ud, hvor mange flyvninger fra et givent flyselskab ankom til tiden.
Punktlighed udgør 33,33 % af scoren
Hvad regnes som værende til tiden?
Ethvert fly, der ankom inden for 15 minutter af dets offentliggjorte tidspunkt for ankomst, regnes som værende til tiden. Vi regnede ud, hvor mange fly ankom til tiden, og udtrykte dette nummer som en procentdel. Jo højere scoren er, jo højere er procentdelen af fly, der ankom til tiden. For eksempel betyder en score på 8,5, at 85 % af alle fly ankom til tiden.
Hvad gør AirHelps database så troværdig?
AirHelp indsamler data fra flere forskellige kommercielle kilder. Vi kombinerer disse data til at skabe vores egen sofistikerede database over flydata.
For at sikre os, at vores database er blandt de mest præcise tilgængelige databaser, krydstjekker vi vores statistikker med en lang række troværdige kilder herunder statslige enheder, lufthavnsdatabaser, flight-tracking-leverandører og historiske ressourcer.
Hvis vi finder noget, der ikke stemmer overens mellem de forskellige kilder, udregner vi ikke en gennemsnitlig punktlighed. I stedet rangerer vi kilderne efter autoritet og vælger den mest autoritære kilde som værende den rigtige.

Kundetilfredshed
For at bedømme kvaliteten af et flyselskabs tjenester spørger vi blot de mennesker, der bruger dem.
Vi har gennemført hundredvis af spørgeundersøgelser, i hvilke vi har bedt de flyrejsende fra mere end 60 lande om deres meninger – og vi har indsamlet over 11.500 vurderinger af flyselskaber.
Vi bad passagerer om at vurdere de flyselskaber, de for nylig havde fløjet med, baseret på 5 faktorer:
Kabinepersonalet
Komfort i flyet
Renlighed i flyet
Maden
Underholdning i flyet
Passagerer vurderede hver faktor på en skala fra meget god til meget dårlig. Vi gav hver vurdering en numerisk værdi og udregnede gennemsnittet af disse vurderinger for at finde en samlet score. Jo højere scoren er, jo bedre gjorde flyselskabet det i forhold til disse servicefaktorer.
Kundetilfredshed udgør 33,33 % af scoren

Håndtering af kompensationskrav
Vi synes ikke, at et flyselskab blot bør bedømmes på, hvordan de behandler deres passagerer, når alt går godt, men også hvordan de håndterer kunder, når noget ikke går som planlagt. Vi har et unikt indblik i dette med vores egen data om, hvor godt flyselskaberne håndterer gyldige krav om kompensation fra deres kunder.
For at nå frem til en score ser vi på deres præstation i forhold til flere faktorer:
Hvor sandsynligt er det, at flyselskabet udbetaler kompensation ved et gyldigt kompensationskrav
Det samlede antal af kompensationskrav, som flyselskabet behandler
Både tidligere og aktuelle processer til håndtering af kompensationskrav bliver taget i betragtning
Jo højere scoren er, jo bedre klarede flyselskabet sig.
Håndtering af kompensationskrav udgør 33,33 % af scoren
Den endelige score
Hver af de overnævnte kategorier vægter ligeligt, når det gælder flyselskabets samlede score og vurdering.
Vidste du, at du kan kræve kompensation for forsinkede, aflyste eller overbookede flyvninger op til 3 år tilbage i tiden? AirHelp er her for at hjælpe dig med at tjekke om din flyvning er berettiget – det er hurtigt, nemt og helt uden risiko!