Klar til sommerens flyrejser? Sådan er dine rettigheder

Fremragende

227.762

Anmeldelser på

Trustpilot

Klar til sommerens flyrejser? Sådan er dine rettigheder

Sidst opdateret den 18. juli 2025

Sol, sommer og frihed fra hverdagens hamsterhjul er drømmen, når tusindvis af danskere i disse uger sætter sig i en flyver mod varmere himmelstrøg. Men for nogle få ender sommerferie som ommerferie, når flyet enten er forsinket eller helt aflyst. Alene sidste år oplevede mere end 500 sommerfly i Danmark forsinkelser eller aflysninger, som burde udløse kompensation til passagererne, så her er det godt at kende sine rettigheder. Det er der dog kun 21 procent, der gør, viser en undersøgelse fra AirHelp.

Klokken er 05:30 og du står i kø med to søvnige børn og en kuffert, der akkurat klarede vægtgrænsen. I hånden har du boardingkortet til sydens sol. Men så tikker beskeden ind om et aflyst fly og sætter sommerdrømmene på pause. Hvert år oplever flypassagerer, at et fly bliver aflyst, og alene sidste sommer oplevede mere end 90.000 flypassagerer, der rejste fra Danmark, forstyrrelser på deres flyvninger, som burde udløse en kompensation. Det viser tal fra AirHelp. Men selv om rigtigt mange godt ved, at de har nogle rettigheder, når flyet nægter at flyve, så ved de færreste, hvad de rettigheder er. AirHelp har spurgt mere end 3.000 flyrejsende fra hele verden, om de kender deres rettigheder, men selvom mere end 80 procent ved, at de har rettigheder, så er det kun 21 procent, som ved hvad de rettigheder er.

”Vi ser rigtigt tit, at folk enten er forvirrede omkring rettighederne, eller at de ikke helt ved, hvad de egentlig har ret til. For eksempel er der mange der ikke ved, at flypassagerer i Europa har ret til en økonomisk kompensation, når flyet er aflyst mindre end 14 dage før afgang, fortæller Tomasz Pawliszyn, CEO i det danskstiftede AirHelp, som hjælper flypassagerer over hele verden med at få den rigtige kompensation, når et flyt er forsinket, aflyst eller overbooket.

Det kan være mange grunde til, at et fly er forsinket eller aflyst. Nogle gange kan det skyldes personaleforhold som strejker eller andre udfordringer, mens mekaniske problemer eller voldsomt vejr også kan spille ind. Udfordringen er, at der gælder forskellige regler alt efter, hvad forsinkelsen eller aflysningen skyldes.

EU-borgere er godt beskyttet – endnu

Som EU-borger er du dog generelt rigtigt godt beskyttet, hvis uheldet er ude. Ifølge EU-forordning 261/2004 kan du have krav på kompensation, refusion, hotel, mad og ombooking, hvis du oplever problemer med dit feriefly. Hvis dit fly er forsinket mere end tre timer, aflyst med kort varsel eller du bliver nægtet boarding på grund af et overbooket fly, så kan du for eksempel have krav på en kompensation på mellem 250 og 600 EURO, afhængigt af hvor langt du skal flyve, og om årsagen skyldes flyselskabet.

”EU-borgerne er godt beskyttet af forordning 261, når de bliver mødt af aflysninger og forsinkelser på rejsen. Det er desværre dog de færreste, der er bekendte med de rettigheder, og det er en skam, for det betyder, at rigtigt mange rejsende går glip af deres kompensation, siger Tomasz Pawliszyn.

Samtidig er passagerrettighederne lige for øjeblikket under pres i EU, hvor parlamentet til efteråret skal drøfte mulige forringelser af reglerne. Det kan resultere i, at passagererne først får kompensation ved meget lange forsinkelser, hvilket AirHelp og mange forbrugerorganisationer er imod.


For nærmere information kontakt: Lasse Meldgaard Bloch, [email protected] eller 60202500

Underskriftsindsamling for passagerrettigheder

EU forsøger lige nu at beskære passagerrettigheder så voldsomt, at 85 % af de nuværende kompensationskrav ved forsinkelser ikke længere vil udløse kompensation. Det vil betyde længere forsinkelser, mindre kompensation og NUL ansvar.

Læs mere og skriv under på underskriftsindsamlingen her.

Om AirHelp

AirHelp er en dansk-stiftet virksomhed, der hjælper flypassagerer med at få erstatning ved forsinkede eller aflyste fly. Siden 2013 har vi sikret kompensation til over 2,7 millioner passagerer ved flyforsinkelse eller -aflysning. 10 millioner passagerer har desuden forsikret sig gennem AirHelp+ Protection, og millioner af passagerer har draget fordel af vores ekspertviden, som er frit tilgængelig på www.airhelp.com/da/. AirHelp har netop lanceret sin nye app, der tilbyder live flysporing, varslinger ved forstyrrelser og ekstra beskyttelsesmuligheder. Den kan downloades her.

AirHelp arbejder for en grønnere fremtid – virksomheden har forpligtet sig til at plante ét træ for hver 100 flyforstyrrelser og har indtil videre plantet 108.324 træer. Som fortaler for flypassagerers rettigheder tager AirHelp ansvar for mennesker – og det betyder også, at vi skal tage ansvar for planeten.

Verdens førende inden for kompensation ved flyforsinkelser

Med innovativ kunstig intelligens og et dedikeret team på over 400 AirHelpers gør AirHelp det nemt for enhver rejsende i EU, Storbritannien og resten af verden at modtage op til €600 i kompensation ved flyforsinkelser og -aflysninger.

For mere information om AirHelp, besøg: www.airhelp.com/da/.

79 % af flypassagerer kender ikke deres rettigheder. Vær ikke en af dem.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev for at få de nyeste råd og tips sendt direkte til din indbakke.

Del det med dine venner!