Fremragende

225.056

Anmeldelser på

Trustpilot

EF-forordning 261: alt, hvad du har brug for at vide

Tjek kompensation
EF-forordning 261: alt, hvad du har brug for at vide

Få kompensation for flyafbrydelser

  • Op til 600 € pr. person

  • For forsinkelser, aflysninger, og mere

  • Tjek din flyvning på 2 minutter

Two passengers, protected by EU regulation EC 261,  look at their boarding pass
  • EF 261 beskytter passagerrettigheder i EU.

  • Den dækker forsinkelser, aflysninger, og overbooking.

  • Du kan få op til 600 € i kompensation.

Tjek kompensation

Det er frustrerende at flyve, når noget går galt. Heldigvis findes EF-Forordning 261, der beskytter dine rettigheder og giver dig ret til kompensation, når flyselskaber aflyser flyvninger, overbooker eller nægter boarding. Forsinkelser på over 3 timer kan også give dig ret til kompensation, hvis det er flyselskabets skyld.

Vores team af juridiske eksperter holder flyselskaber ansvarlige for at sikre, at de betaler dig den flykompensation, du har ret til i henhold til EF 261.

Hurtigt overblik

Se hvad EF 261 betyder for dine passagerrettigheder

Flyselskaber skal kompensere dig for aflysninger, forsinkelser på over 3 timer eller nægtet boarding, når det er deres skyld.

Kompensation varierer fra 250 € til 600 € pr. person, afhængigt af flyafstanden. Beløbene er fastsat ved lov, så flyselskaberne kan ikke tilbyde dig mindre.

EF 261 gælder for alle flyvninger, der afgår fra EU, og EU-baserede flyselskaber, der ankommer til EU-lufthavne. Kun ankomster med ikke-EU-flyselskaber er ikke omfattet.

Du har også en ret til forplejning, mens du venter. Flyselskaberne skal sørge for mad og drikke, en hotelophold og transport til og fra lufthavnen, når det er nødvendigt.

3 trin til at indgive et kompensationskrav

Indsend dit kompensationskrav på få minutter

Trin 1

Indsend dit kompensationskrav på få minutter

Vi gør det hurtigt, sikkert og nemt.

Vi tager os af det hele

Trin 2

Vi tager os af det hele

Ingen papirarbejde eller ventetid for dig!

Du vinder penge

Trin 3

Du vinder penge

Vores gebyr trækkes fra din gevinst. Du kan ikke tabe.

Tjek kompensation

Det vil ikke overraske dig, at flyselskaber helst undgår at udbetale kompensationen, som du har ret til under EF 261! Du kan godt selv indgive krav via flyselskabets hjemmeside, men det vil sandsynligvis være kompliceret, tidskrævende og stressende.

Det er det, vi er her for. Hos AirHelp har vi over 400 eksperter, der kan tage sig af de svære dele, forenkle processen og tage sagen i retten, hvis det bliver nødvendigt.

Alt, hvad du skal gøre er at indtaste dine flyoplysninger i vores brugervenlige kompensationsberegner, så sørger vi for, at du får dine penge.

Ingen gevinst, intet gebyr!

Vi opkræver kun et gebyr, hvis din sag bærer frugt. For mere information, se hvad vi opkræver, når du vinder.


Hvornår har jeg ret til kompensation under EF 261?

Der er tre hovedårsager til, at du kan have ret til kompensation på mellem 250 € og 600 € fra flyselskabet.

  • Nægtet boarding betyder, at flyselskabet har forhindret dig i at gå om bord, selvom du havde en gyldig billet og ankom til gaten til tiden. Det sker ofte, fordi flyselskabet har overbooket flyvningen.

  • Flyaflysninger kan være berettiget til kompensation, hvis flyselskabet har informeret dig mindre end 14 dage før afrejse.

  • Lange flyforsinkelser (3 timer eller mere) kan kompenseres, når forsinkelsen påvirker din ankomsttid (ikke flyets afgangstidspunkt).


Vi håndhæver dine rettigheder som forbruger

Tjek din kompensation ifølge EF 261

Find ud af, hvad du har ret til

1 Passager(er)

250 €

Op til 1500 km

400 €

1500 – 3500 km

600 €

fra 3500 km


Hvor mange penge kan jeg få?

Det faktiske kompensationsbeløb afhænger af mange faktorer, herunder flyvningens afstand og hvor lang tid du er forsinket, når du når frem til din endelige destination.

Map of Europe showing EC 261 compensation amounts by flight distance | €250: 1,500km or less | €400: 1,500 - 3,500km or over 1,500km within EU | €600: 3,500km or more outside of EU.
250 €400 €600 €
Flyvninger på 1500 km eller mindreFlyvninger på 1500-3500 km eller over 1500 km inden for EUFlyvninger på 3500 km eller mere

Hvilke lande er dækket af EF 261?

I henhold til den europæiske lov EF 261 2004, er de fleste europæiske flyvninger omfattet af retten til Kompensation.

Dette omfatter ikke kun EU's luftrum, men også Island, Norge, Schweiz og de såkaldte "regioner i den yderste periferi" (Fransk Guyana og Martinique, Mayotte, Guadeloupe og La Réunion, Saint-Martin, Madeira og Azorerne samt De Kanariske Øer).

EU-flyselskabIkke-EU-flyselskab
Afgang fra en EU-lufthavn✔️ Dækket✔️ Dækket
Ankomst til en EU-lufthavn✔️ Dækket❌ Ikke dækket

Internationale flyvninger er dækket, hvis din flyrejse afgår fra en lufthavn i EU, eller hvis din destination er i EU, og det er et europæisk flyselskab.

Den nemmeste måde at finde ud af, om din rejse er dækket, er at bruge AirHelps berettigelsestjek.

Husk, at du ikke behøver at være EU-borger for at være omfattet af EF 261!

Hvornår kan du IKKE kræve EF 261-kompensation?

Du kan ikke få kompensation henhold til EF 261 for afbrydelser, der ligger uden for flyselskabets kontrol, såsom krig eller strejker hos flytrafikkontrol.

Der er dog gråzoner, hvor et krav baseret på EF 261kan bære frugt. For eksempel, hvis andre flyselskaber var i stand til at forberede sig på dårligt vejr, men dit ikke var, kan du have ret til kompensation.

AirHelp holder sig opdateret med sager ved Den Europæiske Unions Domstol og eventuelle ændringer i reglerne, så vi altid ved, hvornår dit kompensationskrav kan være stærkere, end du tror.


Dine øvrige rettigheder i henhold til EF 261

EF 261 er en af de mest omfattende forordninger for flypassagerrettigheder i verden. Udover pengemæssig kompensation fastlægger de også, hvordan flyselskabet skal behandle dig.

Så hvis dit fly er forsinket eller aflyst, eller du bliver nægtet boarding, har du andre rettigheder i henhold til EF 261.

Din ret til forplejning:

Vouchers til mad og drikke

Hotelophold, hvis nødvendigt

Lufthavnstransport, hvis nødvendigt

Adgang til kommunikation

Kan jeg også få en refundering eller en alternativ flyvning?

Ja! Hvis dit fly bliver aflyst, kan du få kompensation for tiden, som du har mistet, men du er også berettiget til at blive ombooket på den næste tilgængelige flyvning til din destination, eller til en fuld eller delvis refundering af din originale billet.

Ved forsinkelser kan du, når forsinkelsen overstiger 5 timer, vælge ikke at flyve og få fuld refundering for den ubrugte flyrejse.

Har jeg ret til forplejning?

Ja! Du har ret til forplejning, hvilket betyder, at flyselskabet skal sørge for at du får snacks, måltider og vand, hvis du er strandet i lufthavnen.

Skal flyselskaber sørge for mit hotel?

Ja! Det er en del af din ret til forplejning. Hvis overnatning er nødvendig, skal flyselskabet sørge for et hotelværelse og transport til og fra lufthavnen.

Hvad nu hvis jeg har brug for at ringe eller bruge internettet?

EF 261 giver dig ret til at få adgang til kommunikation, herunder to telefonopkald, telex- eller faxbeskeder og e-mails. Dette er især vigtigt, hvis lufthavnen ikke har gratis Wi-Fi, eller hvis du ellers skulle bruge dyre mobildata for at foretage et opkald.

Hvad sker der, hvis jeg bliver opgraderet eller nedgraderet?

Hvis du tilbydes en alternativ flyvning og får en billet i en højere klasse, kan luftfartsselskabet ikke opkræve dig noget ekstra. Hvis du derimod bliver nedgraderet til en billet i en lavere klasse, kan du få refunderet 30-75 % af den pris, du oprindeligt har betalt.


Sådan indgiver du et kompensationskrav i henhold til EF 261

Der er to måder at indgive et EF 261-krav på – direkte via flyselskabet eller via en tredjepartsekspert som AirHelp.

Vi har vundet kompensation til 3 millioner passagerer over hele verden.

Kræv kompensation via flyselskabet

Hvert flyselskab har sin egen individuelle proces til håndtering af kompensationskrav, som bør være angivet et sted på deres hjemmeside. Du skal samle alle dokumenter vedrørende din flyrejse, undersøge reglerne for at finde ud af, om dit krav er berettiget, og derefter indsende dine dokumenter og følge op på sagen.

Hvis du ikke modtager et svar eller ikke er tilfreds, kan du kontakte den relevante nationale luftfartsmyndighed og indgive dit kompensationskrav til dem. Hvis det ikke lykkes, kan du overveje at hyre en advokat og anlægge sag ved domstolene.

Sådan kræver du kompensation med AirHelp

Vi tager os af alt for dig, fra start til slut, så det er så nemt som muligt at få dine penge.

  1. Tjek, om din afbrudte flyvning er berettiget, ved hjælp af vores hurtige kompensationstjek.

  2. Indsend alle dine dokumenter — vi fortæller dig præcis, hvad vi skal bruge.

  3. Læn dig tilbage og vent på dine penge! Vi tager os af alle aspekter af resten af processen – også hvis vi skal gå i retten på dine vegne.

Hvad er AirHelp?

AirHelp er et team bestående af over 400 eksperter inden for flypassagerrettigheder, love og regler. Siden 2013 har vi hjulpet millioner af passagerer over hele verden, fordi vi mener, at alle fortjener den bedst mulige og mest problemfri rejse.

Vi er verdens førende inden for flykompensation

Over 253 millioner+

flyvninger tjekket sidste år

Over 12 millioner+

har beskyttet deres flyrejser med AirHelp+

3+ millioner

passagerer, som modtog kompensation

60+

Partnerskaber med de mest kendte rejsebrands

AirHelp arbejder ud fra et princip, der hedder, "Ingen gevinst, intet gebyr", så du betaler ikke noget på forhånd – selv ikke hvis vi skal føre din sag for retten. Hvis vi vinder, er vores provision 35 % af din kompensation, så du kan frit bruge resten af pengene på, hvad end du har lyst til. Hvis vi går i retten for dig og vinder, tager vi kun yderligere 15 % af din kompensation.

Hvilke dokumenter skal jeg bruge for at indgive et kompensationskrav?

Alle flyselskaber har forskellige krav til dokumentation, men vi fortæller dig præcis, hvad du skal bruge – uanset hvilket flyselskab du flyver med – og vi gør processen så hurtig og enkel som muligt.

Typiske dokumenter, vi beder om, når vi behandler dit kompensationskrav, er din bookingbekræftelse og boardingkort (mobil eller papir).

Bare rolig, hvis du har mistet eller slettet dem, for vi har masser af ideer til, hvordan du kan få fat i de oplysninger, vi har brug for.

Hvis du kræver refusion af ekstra udgifter som f.eks. overnatning eller mad eller mistede arrangementer som følge af din afbrudte flyvning, skal du også have kvitteringer, fakturaer eller kontoudtog.

Tjekliste til indgivelse af kompensationskrav

  • Behold dit boardingkort og alle andre rejsedokumenter.

  • Indsaml beviser (f.eks. billeder af afgangstavler eller e-mails fra flyselskabet)

  • Tjek, om du er berettiget til kompensation med vores gratis berettigelsestjek.


  • Indgiv dit kompensationskrav via AirHelp.

  • Det er det hele! Vi tager os af det fra nu af.

Tjek din berettigelse

Alle flyselskaber

Alle lande

Ingen gevinst, intet gebyr

Hvor lang tid tager det at behandle kompensationskrav?

Processen kan tage alt fra et par uger til et par måneder eller længere, afhængigt af om vi skal gå i retten for at få din kompensation eller ej. Vi holder dig opdateret om status på dit krav.

Er der en tidsfrist for at indgive et kompensationskrav?

Din ret til kompensation i henhold til EF 261 vil udløbe, men tidsfristen varierer afhængigt af, hvor du fløj, og hvor flyselskabet har sit hovedkvarter.

Se flere rettigheder for flypassagerer:

EU-passagerrettigheder