Kompensation ved flyforsinkelse: Det skal du vide om kompensationsregler for forsinkede fly

Har du oplevet et forsinket fly – så kan du være berettiget til kompensation, hvis du ankom mere end tre timer forsinket!
Lufttrafik går ikke altid som planlagt. Desværre sker der relativt ofte flyforsinkelser, som kan være meget forstyrrende for dine ferie- eller rejseplaner. Hvis dit fly har været forsinket, kan du være berettiget til op til 600 € i kompensation ifølge EU-lovgivning ved navn EF 261/2004.
Lær om dine rettigheder ved forsinket fly som flypassager, og find ud af, hvordan du indsender dit kompensationskrav for et forsinket fly.
Hos AirHelp mener vi, at hvis du er strandet i en lufthavn af årsager, som flyselskabet har ansvaret for, så bør du ikke have penge op af lommen. Derfor er vi på en mission for at hjælpe flypassagerer. Både ved at oplyse passagerer om deres rettigheder i tilfælde af, at de er berettigede til kompensation for forsinkede fly, samt ved at bygge teknologien til at kræve kompensation meget nemmere.
1. Hvad er reglerne for erstatning for forsinkede fly?
Regler for forsinkede fly i Europa: EF 261
Det kan være frustrerende, hvis dit fly bliver forsinket - hvad enten du er på vej på ferie med familien, skal til et vigtigt forretningsmøde eller har en vigtig begivenhed, du skal nå frem til. Hvis dit fly bliver forsinket på vej til EU eller på vej ud af EU, kan du være berettiget til op til 600 € i kompensation for flyforsinkelse. Det skyldes, at EU har klare regler, når det kommer til passagerrettigheder og kompensering ved flyforsinkelser. Det godtgør selvfølgelig ikke forsinkelsen, men det kan være en stor hjælp og som et plaster på såret.
EU-forordning EF 261/2004 sørger for, at du har ret til kompensation for et forsinket fly, hvis...
du ankommer til din destination mere end tre timer senere end planlagt.
du checkede ind på dit fly til tiden (normalvis ikke mindre end 45 minutter før afgang).
du har oplevet disse problemer på et fly inden for de seneste tre år.
flyselskabet er ansvarlig for forsinkelse (dvs. driftsmæssige problemer og tekniske udfordringer).
flyet havde afgang fra EU (hvilket som helst flyselskab) eller landede i EU (forudsat at flyselskabet har hovedsæde i EU).
Alt det ovenstående er stadig gældende for dig, selvom flyselskabet allerede har givet dig friske forsyninger, såsom mad, drikkevarer eller vouchers.
Ret til kompensation for flyforsinkelser for danske statsborgere
Reglerne under EF 261/2004 er ikke afhængige af, hvor du bor henne i verden. Det afgørende er, hvor du har fløjet til og fra, og hvilket flyselskab du fløj med – om det er et EU eller ikke-EU flyselskab. For at du kan få kompensation for et forsinket fly, skal nogle kriterier være opfyldt.
Denne oversigt viser, hvornår du er dækket:
Rute | EU-flyselskab | Ikke-EU flyselskab |
---|---|---|
Fra et land i EU til et andet land i EU | Dækket | Dækket |
Fra et land i EU til et land uden for EU | Dækket | Dækket |
Fra et land uden for EU til et land i EU | Dækket | Ikke dækket |
Fra et land uden for EU til et andet land uden for EU | Ikke dækket | Ikke dækket |
Globale regler: Montrealkonventionen
120 nationer, inklusiv USA, har underskrevet Montrealkonventionen fra 2003. Denne konvention giver flypassagerer forskellige rettigheder, når der sker flyforstyrrelser inklusive forsinkelser.
Konventionen beskæftiger sig med “skader”, der opstår på grund af flyforstyrrelser. Et eksempel er økonomiske skader. Hvis en forsinkelse betyder, at du er nødt til at betale for en ekstra nat på hotel, bør du blive refunderet for dette. Du kan læse mere om Montrealkonventionen her. Selvom du måske ikke kan få penge udbetalt under EF 261/2004, kan du muligvis blive kompenseret på anden vis.
2. Kompensation for forsinkede fly
Hvor meget kompensation kan du få ved en flyforsinkelse?
Hvis din flyvning er dækket af EF 261/2004, skal forsinkelsen være på mere end tre timer ved slutdestinationen, før du er berettiget til kompensation for et forsinket fly. For at flyvningen er dækket af kompensationsreglerne, er det blandt andet vigtigt, at det er flyselskabet, som er ansvarlig for forsinkelsen. Hvis du eksempelvis flyver med SAS, og de er skyld i forsinkelsen, kan du være berettiget til kompensation for flyforsinkelse fra SAS.
Beløbet, du kan få udbetalt ved en forsinkelse, afhænger af forskellige faktorer; blandt andet hvor lang tid du er forsinket samt distancen på flyruten. Denne oversigt viser, hvor meget du kan have ret til ifølge EF 261/2004:
Længde af forsinkelsen | ||||
---|---|---|---|---|
Mindre end 3 timer | 3 – 4 timer | Mere end 4 timer | Aldrig ankommet | Distance |
– € | 250 € | 250 € | 250 € | Alle distancer på 1.500 km eller mindre |
– € | 400 € | 400 € | 400 € | Interne EU-flyvninger over 1.500 km |
– € | 400 € | 400 € | 400 € | Ikke-interne EU-flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km |
– € | 300 € | 600 € | 600 € | Ikke-interne EU-flyvninger over 3.500 km |
Hvordan beregnes forsinkelser?
Kompensationsbeløbet er baseret på det tidspunkt, du ankom til din endelige destination, hvilket vil definere, om du er berettiget til kompensation for en forsinket flyvning. Dette er vigtigt at holde for øje, da flyselskabet ofte når at indhente noget af tiden i luften, selvom flyet forlader lufthavnen senere end planlagt. Er du f.eks. kun to timer forsinket, når du lander i den endelig lufthavn, er du ikke berettiget til kompensation.
Men hvordan defineres flyets "ankomsttid" præcist?
I september 2014 beskrev Den Europæiske Domstol (sag C-452/13), at "ankomsttid" er det øjeblik, hvor flyselskabet har nået sin endelige destination, og en af dørene er åbne.
Dommen er baseret på antagelsen om, at dette er øjeblikket, hvor passagererne har mulighed for at forlade flyet. Hvis flyet dermed lander 2 timer og 45 minutter forsinket, men døren først er åben mere end tre timer efter det oprindelige tidspunkt, kan du være berettiget til kompensation.
Der kan være en forskel på femten minutter eller mere fra det tidspunkt, hvor flyet landede, til det tidspunkt, du faktisk har mulighed for at forlade flyet. Det er vigtigt at være opmærksom på disse tidspunkter i forhold til kompensationsreglerne om en flyforsinkelse.
Er dit fly forsinket 2 timer?
Hvis dit fly er forsinket med mere end 2 timer, men under 3 timer, så har du som udgangspunkt ikke ret til kompensation, da det skal være mindst 3 timers forsinkelse. Men husk altid at være opmærksom på, hvordan forsinkelsen er beregnet. Hvis flyet f.eks. har afgang 2 timer for sent, men ankomsten til den endelige lufthavn er 3 timer eller mere, så kan du stadig have ret til kompensation. Som beskrevet ovenfor, så skal en af dørene også være åben, før ankomsttidspunktet tæller. Det vil sige, at hvis flyet måske er på jorden 2,5 time for sent, men der går 40 minutter, før dørene åbner, og det er muligt at komme ud, så kan du også have ret til kompensation.
Derudover kan du have ret til forskellige ting, hvis du er mere end 2 timer forsinket i lufthavnen. Du kan blandt andet have ret til forplejning i lufthavnen, såsom mad og drikke, samt kommunikationsmuligheder. Så selvom et fly forsinket med 2 timer ikke giver kompensation, så er det stadig vigtigt at være opmærksom på dine rettigheder.
Hvor lang tid kan et fly være forsinket, uden at flyselskabet skal betale noget ekstra? Tre hele timer.
Kompensation for forretningsrejsende og embedsmænd
Mange mennesker tror, at det er deres arbejdsgiver, der vil have ret til kompensation for forsinkelse, hvis deres flyrejse er forsinket under en forretningsrejse, men det er ikke tilfældet.
Faktisk er det den passager, der har ulejligheden og oplever forsinkelsen, der har ret til den økonomiske kompensation - ikke den person, der har betalt for billetten.
Dette er det generelle princip, der er fastlagt i EU’s forordning for længere forsinkelser, aflysninger af flyafgange samt ved tilfælde af overbooking. Det er ligegyldigt, om du er medarbejder hos en privat virksomhed eller er offentligt ansat.
Ret til forplejning: Mad, drikke og overnatning
Når du sidder fast i lufthavnen og venter på, at flyselskabet får dig videre mod din destination, har du ifølge EF 261/2004 ret til forskellige former for pleje alt afhængig af situationen.
Flyselskabet skal sørge for, at du får måltider og forfriskninger, mens du venter, samt adgang til kommunikation, herunder to telefonsamtaler, fax og e-mails.
Hvis overnatning er nødvendig i forbindelse med flyvningens omlægning, skal flyselskabet tilbyde dig et hotelværelse, mad og drikkevarer samt transport til og fra lufthavnen.
Andre rettigheder, der følger med EF 261/2004
Ret til refusion eller alternativ flyvning
Udover at blive kompenseret for den spildte tid, så har du ret til fuld eller delvis tilbagebetaling af din flybillet, hvis forsinkelsen overstiger fem timer. Derudover har du ret til at blive fløjet tilbage til din oprindelige destination, hvis du ønsker dette.
Opgradering og nedgradering
Hvis du bliver tilbudt en alternativ flyafgang og er heldig at få en opgradering, må flyselskabet ikke kræve noget ekstra fra dig. På den anden side, hvis du bliver nedgraderet på den alternative flyafgang, kan du få refunderet mellem 30-75 % af den pris, du oprindeligt havde betalt for billetten.
Yderligere kompensation
Selv hvis du afhjælpes i henhold til EF 261/2004, påvirker dette ikke din ret til at anmode yderligere om et kompensationsbeløb.
Denne regel gælder ikke i tilfælde, hvor passagererne frivilligt har overgivet deres reservation. Men husk på, at det beløb, du har ret til i henhold til EF 261/2004, kan fratrækkes en eventuel ekstra pengeudbetaling.
Forpligtelse til at informere passagerer om deres rettigheder
Flyselskaber er forpligtede til at oplyse passagerer om rettighederne til kompensation ved forsinkede flyvninger samt rettighederne ifølge EF 261/2004. Det betyder, at alle flyselskaber skal fremvise informationen på check-in-skranken herom.
Du kan læse hele indholdet af EU-reglerne via dette link.
Kontant udbetaling eller vouchers
Når dit fly er forsinket, kan dit flyselskab tilbyde dig godtgørelse i form af vouchere. Når man er træt og frustreret, kan det være svært at sige nej til en voucher, der giver en ny flyrejse.
Du skal dog sikre dig, at du ved at acceptere en voucher ikke afstår fra din ret til at kræve den kompensation for flyforsinkelsen, som du har ret til. EU-reglerne angiver klart, at beløbet skal betales kontant, via bankoverførsel eller med check, medmindre passageren vælger at acceptere en rejsekupon i stedet.
Det er dit valg, om du vil acceptere kuponerne eller ej. Statistikkerne siger, at de fleste mennesker accepterer dem, også selv om de kan være berettigede til kompensation.
Det er værd at finde ud af, hvad du egentlig har ret til, hvis du nægter flyselskabets tilbud og insisterer på kontanter i stedet.
De fleste kender ikke deres rettigheder i forhold til hvilken kompensation, som flyselskabet skylder dem. Vi har stillet dette spørgsmål til en række europæiske flypassagerer og fandt ud af, at 85% ikke kender deres rettigheder, og globalt modtager 13 millioner passagerer ikke den kompensation, de egentlig har ret til.
3. Hvilke forsinkede flyvninger er berettiget til kompensation?
Er alle forsinkede flyvninger dækket af EF 261/2004?
Næsten alle ruter i EU er dækket af lovgivningen, og det betyder, at du kan være berettiget til kompensation.
Dette omfatter ikke kun EU’s luftrum, men også Island, Norge, Schweiz og de såkaldte “yderste regioner” (Fransk Guyana og Martinique, Guadeloupe og La Réunion, Saint Martin, Madeira, Azorerne og De Kanariske Øer).
En hyppig misforståelse er, at EF 261/2004 kun gælder for fly inden for EU, men det er ikke tilfældet. Du har også rettigheder ved forsinkede fly ud af EU.
Hvis dit fly afgår fra enhver lufthavn i EU, er flyvningen dækket af reglerne om kompensation. Der kan tilmed være ret til kompensation, hvis dit fly afgår fra et land uden for EU til et land inden for EU, når der er tale om et EU-registreret flyselskab.
Flyselskaberne er undtaget at betale ved "ekstraordinære omstændigheder"
Bestemmelserne i EF 261/2004 angiver, at et flyselskab ikke kan holdes ansvarlig for forsinkelsen, hvis forsinkelsen skyldes “ekstraordinære omstændigheder”. Det vil sige, at flyselskaberne i nogle tilfælde kan undtages at betale kompensation for nogle forsinkede flyvninger.
Disse tilfælde omfatter situationer som lynnedslag, medicinske nødsituationer, strejker hos flyveledere, dårlige vejrforhold, strejker hos medarbejderne i lufthavnen, pludselige funktionsfejl i lufthavnens radar, ødelæggende handlinger, politisk uro, terror eller lignende situationer … Du forstår pointen.
Fly aflyst pga vejr
Er dit fly aflyst pga. vejr eller vejrmæssige forhold? Så er du oftest ikke berettiget til kompensation, men der kan være nogle tilfælde, hvor du er. Normalt er du ikke berettiget til kompensation, da det ikke er under flyselskabets kontrol, hvordan vejret er. Det kan være stormvejr, tordenvejr, tåge eller andre vejrmæssige forhold, der forhindrer flyselskabet i at sende deres fly afsted som planlagt. I tilfælde, hvor flyselskabet må aflyse flyet eller forsinke det, er du oftest berettiget til en ny afgang, men altså ikke ekstra kompensation fra flyselskabet.
Men i nogle tilfælde kan flyselskabet faktisk godt skylde dig kompensation, selvom dit fly er aflyst pga. vejr. Det gælder blandt andet i tilfælde, hvor flyselskabet ikke har taget tilstrækkeligt med tiltag for at forhindre aflysninger eller forsinkelser, fx hvis de ikke har tilstrækkeligt med de-icer eller lignende.
Tæller sne som dårlige vejrforhold?
Det afhænger af, om flyselskabet kunne have forhindret den forsinkelse eller afbrydelse, det måtte have forårsaget på din rejse.
Hvis flyselskabet f.eks. har undladt at sikre, at der var tilstrækkelige forsyninger af de-icer før vinterens start, kan det holdes ansvarlig for forsinkelsen – især hvis det viser sig i vores systemer, at andre flyselskaber formåede at få deres fly i luften til tiden.
Er du generet af sne på din egen vej til lufthavnen, så husk at tage afsted ekstra tidligt, da snevejr ikke kan bruges som din egen undskyldning for at komme for sent til din afgang.
Strejker blandt flyselskabsmedarbejdere
Strejker blandt medarbejdere i flyselskabet er ikke ekstraordinære omstændigheder.
I april 2018 udtalte EU-domstolen, at interne strejker i flyselskabet ikke anses som ekstraordinære omstændigheder, hvorfor det ikke påvirker dine rettigheder for en forsinket eller afbrudt flyvning.
Derfor skal flyselskaber nu kompensere flypassagerer, når forstyrrelserne skyldes strejker internt i flyselskabet. Så hvis du eksempelvis har oplevet en strejke hos Norwegian, og Norwegian er skyld i forsinkelsen, kan du være berettiget til kompensation for flyforsinkelse fra Norwegian.
Hvis du misser et forbindelsesfly på grund af for sent ankommet fly
Skal du rejse om på den anden side af jorden, er det normalt, at der er et eller to stop på vejen.
Hvis en af disse flyvninger er forsinket, kan det medføre, at du ikke når din forbindelse og dermed ikke kan komme videre på din rejse.
For det første, hvis du ikke når den næste flyforbindelse på grund af en forsinkelse på den forrige flyvning, er det flyselskabets ansvar at finde en alternativ flyvning, så du kan komme frem til din endelige destination med en forsinkelse på mindre end tre timer. Du er altså på den måde dækket af dine rettigheder ved en opstået flyforsinkelse.
For det andet kan du være berettiget til økonomisk godtgørelse i henhold til EF 261/2004. Hvis den tid, du ankommer til dit endelige rejsemål, er over tre timer senere end planlagt, kan du kræve op til 600 € af flyselskabet.
Det er dog vigtigt, at dine flyrejser er reserveret samlet og er en del af den samme reservation. Hvis du separat har reserveret din egen flyvning videre efter en mellemlanding, vil det ikke blive dækket, og du vil ikke kunne få en ny billet eller kompensation for den samlede forsinkede flyrejse.
Du kan få meget mere information på vores side om missede flyforbindelser.
Sådan indsender du et krav om kompensation efter en flyforsinkelse
Hvad skal du gøre, når din flyvning er forsinket
Hvis du lige har fundet ud af, at dit fly er meget forsinket, skal du ikke stresse. Følg blot vores nemme trin-for-trin-vejledning til, hvordan du får det bedste ud af situationen og eventuelt kan få kompensation for en flyforsinkelse.
Behold dit boardingkort og alle andre rejsedokumenter.
Spørg flypersonalet, hvorfor flyet blev forsinket.
Indsaml beviser for forsinkelsen, for eksempel billeder af afgangstavlen eller kommunikation fra flyselskabet, der bekræfter forsinkelsen.
Notér ankomsttidspunktet, når dørene på flyet åbner, ved ankomst til din destination.
Bed flyselskabet om at betale for dine måltider og forfriskninger, mens du ventede.
Undlad at underskrive eller acceptere nogle tilbud fra flyselskabet, der i sidste ende kan give afkald på dine rettigheder.
Afvent eller afbryd flyvningen, hvis din forsinkelse er mere end fem timer.
Hvis det er nødvendigt, kan du få flyselskabet til at indkvartere dig på et hotelværelse.
Behold dine kvitteringer, hvis din forsinkede flyvning ender med at koste dig ekstra penge.
Sådan kræver du kompensation gennem AirHelp
Vi forstår godt, at mange flypassagerer ikke har tid, erfaring eller lyst til at kæmpe med flyselskaberne for at opkræve de penge, som flyselskaberne skylder dem. Men det kan koste dig mange penge i tabt kompensation for et forsinket fly, hvis du ikke kræver dem.
AirHelp indsender kompensationskravene på passagerernes vegne:
Vi melder hurtigt tilbage, hvis vi ser, at du er berettiget til kompensation.
Vi håndterer al kommunikation med flyselskabet.
Der er ingen risiko for dig andet end din tid - vi opkræver kun et gebyr, når vi har haft succes med at få din kompensation i hus.
Dokumenter, du skal bruge til kompensationskravet
Flyselskaber har forskellige procedurer og kræver forskellige dokumenter i løbet af processen. Det bedste råd er at holde fast i alle dine dokumenter og rejsepapirer, hvis dit fly er forsinket. Så har du den bedste chance for at få kompensation for dit forsinkede fly.
En af fordelene ved at indsende dit kompensationskrav gennem AirHelp er, at vi ved præcis, hvad hvert flyselskab kræver. Vi hjælper dig med at finde de rigtige dokumenter, når du skal indsende dit kompensationskrav. Vi kender også de præcise regler for forsinkede fly, så vi sikrer os, at du får, hvad du har ret til af kompensation for en flyforsinkelse.
Hvis du egenhændigt vil anlægge dit kompensationskrav direkte mod et flyselskab, kan du forvente lidt modstand. Selv om reglerne i EF 261/2004 er på din side, kan flyselskabet modstride at skulle betale dig. For at give dit kompensationskrav den bedste chance for at lykkes, skal du sørge for at samle alle de dokumenter, du kan.
Værktøjer til at hjælpe dig med kompensationskravet
Online kompensationsberegner
Med et par klik på musen kan du forvandle dit forsinkede eller aflyste fly til et kompensationskrav.
Når du har gennemgået vores tjekliste, og du er kvalificeret til at søge, kan du starte dit kompensationskrav.
AirHelp-app
Vi forstår, hvor frustrerende det er at sidde i lufthavnen, når flyrejsen ikke går som planlagt, og vores app viser derfor realtids-vurderinger af dine muligheder for at starte en kompensationssag.
Boardingkort-scanner
Der er ikke behov for manuelt at indtaste eller huske dine flyoplysninger eller reservationsnumre. Du skal bare scanne stregkoden på dit boardingkort. Herefter tager vores kompensationsberegner sig af det hele.
Gratis kompensationsberegner
Ved hjælp af vores online boardingkort-scanner kan du hurtigt kontrollere, om du har ret til kompensationsbeløbet.
Når du har indtastet dine flyoplysninger i vores gratis kompensationsberegner, vil du indenfor få sekunder få at vide, om du er berettiget eller ej til at kræve penge for din aflyste, forsinkede eller overbookede flyrejse.
Hvordan kan AirHelp hjælpe dig?
Hvordan AirHelp kan håndhæve dine rettigheder
AirHelp er verdens førende selskab inden for flykompensation og som hjælper passagerer med at forstå deres rettigheder til at få kompensation for forsinkede eller aflyste flyvninger samt kompensation for nægtet boarding.
AirHelp er det bedst vurderede selskab for flykompensation i verden med en score på 9,5 på Trustpilot.
Vi har allerede hjulpet mere end 2.7 millioner passagerer med at få op til 600 €.
Undgå at bruge tiden og at skulle navigere det komplekse retssystem.
Flyselskaber kan nægte dit kompensationskrav eller ignorere din anmodning helt, hvor AirHelp tackler bureaukratiske forhindringer for at få de penge, du har ret til.
AirHelps indflydelse på kompensationskrav gennem tiderne
I 2012 erklærede en EU-domstol, at passagerer var berettigede til kompensation for længere forsinkelser, så længe visse betingelser var opfyldt.
Efter at denne afgørelse fandt sted, startede en masse sager om kompensation for flyforsinkelser.
Hele AirHelps team bestræber sig på at sikre, at passagerer ikke skal stresse over at gøre krav på det, de har ret til i henhold til EU-lovgivningen.
Vi påtager os ansvaret for at håndhæve din ret til kompensation fra flyselskabet.
Hidtil har vi hjulpet mere end 10 millioner passagerer med at behandle deres kompensationskrav mod flyselskaberne.
Jeg er strandet i flyet på startbanen – hvad skal jeg gøre?
Ved afgang i flyet er det vigtigt at notere det tidspunkt, hvor flyets døre lukkes. Det er vigtigt at kunne måle, hvor lang ventetiden egentlig er, når du sidder klar i flyet, men hvor flyet ikke er lettet endnu.
Hvis ventetiden er for lang, kan du heldigvis gøre noget.
Forsinkelser på startbanen kan kompenseres på samme måde som ved andre forsinkelser. Men hvis du ikke bryder dig om at sidde i flyet, kan det naturligvis vanskeliggøre situationen.
Selvom de skal sørge for, at klimaanlægget er tændt, at der er adgang til toiletter og drikkevand, så angiver loven, at passagererne først har mulighed for at komme af flyet, når der er gået fem timer.
AirHelp er blevet vist i: