Fremragende

226.567

Anmeldelser på

Trustpilot

ANAC 400: Forklaring af dine flypassagerrettigheder og kompensation i Brasilien

Tjek kompensation
ANAC 400: Forklaring af dine flypassagerrettigheder og kompensation i Brasilien

DANSKE FLYPASSAGERRETTIGHEDER:

  • Du kan få op til 1550 € kompensation.

  • Lovgivningen dækker forsinkelser, aflysninger og overbooking.

  • Alle brasilianske flyrejser er beskyttet.

Et forsinket fly eller aflyst fly kan koste dig en masse penge og tid, især hvis du er nødt til at booke et hotel for natten, eller går glip af et vigtigt forretningsmøde. Og hvis flyselskabet mister din bagage, bliver det endnu dyrere.

Hvis du derimod flyver til eller fra Brasilien, kan du modtage kompensation i henhold til den brasilianske nationale luftfartsmyndighed afgørelse nr. 400 (ANAC 400) og forbrugerloven. Læs videre for at finde ud af, hvordan vi kan hjælpe.

HURTIGT OVERBLIK

Kend dine passagerrettigheder i Brasilien

Flyselskab skal kompensere passagerer for materielle skader, såsom udgifter til mad og hotel, hvis et fly er forsinket eller aflyst.

Passagerer kan også gøre krav på tort (ikke-økonomisk skade): Det er penge, der skal kompensere for spildt tid, tabte muligheder og/eller dårlig behandling fra flyselskabets side.

Kompensationsbeløbene er ikke fastsat ved lov, men vores erfaring er, at du kan modtage op til i alt 1550 € pr. person.

Indsend et kompensationskrav, hvis dit fly var forsinket med mere end 2 timer eller blev aflyst mindre end 72 timer før den planlagte afgang.

Flyselskaber skal kun betale kompensation, hvis de er ansvarlige for forsinkelsen, f.eks. hvis der var personalemangel eller et teknisk problem.

Dit flyselskab skal tilbyde dig en alternativ flyrejse eller fuld refundering, hvis de aflyser din flyrejse.

En forsinkelse på over 4 timer, en ændring af flyvetiden på mere end 30 minutter (indenrigsflyvninger) eller 1 time (internationale flyvninger) giver dig også ret til fuld refundering eller en alternativ flyrejse, hvis du ikke længere ønsker den oprindelige flyrejse.

Hvis du har et forsinket eller aflyst fly, kan det være vanskeligt at modtage den kompensation, du har krav på. AirHelp er her for at undersøge, hvordan ANAC 400 og den brasilianske forbrugeraftalelov kan finde anvendelse på din situation og fremsætte dit kompensationskrav med de stærkeste argumenter, der er tilgængelige.

Stil et kompensationskrav i Brasilien på den nemme måde:

Start et kompensationskrav på 2 minutter

Trin 1

Start et kompensationskrav på 2 minutter

AirHelp er hurtig, sikker og enkel.

Vi tager os af det

Trin 2

Vi tager os af det

Intet tungt papirarbejde, ingen telefonopkald, ingen stress.

Du får kompensation!

Trin 3

Du får kompensation!

Vores gebyr er en del af din gevinst. Du kan ikke tabe.

Tjek kompensation

Det er nemt at anmode om kompensation via AirHelp. Indsend blot dit kompensationskrav på 2 minutter med vores brugervenlige onlineformular. Vi tager os af alt andet, herunder at indsende dit kompensationskrav til flyselskabets og håndtere dets bureaukrati. Derefter skal du bare vente på din kompensation.

Ingen gevinst, intet gebyr!

Hvis du ikke modtager nogen kompensation, skylder du os ikke noget. For mere information, se hvad vi opkræver, når du vinder.

Flyrejser omfattet af brasilianske flypassagerrettigheder

Brasilianske love om flypassagerer gælder for:

  • Indenrigsflyvninger i Brasilien

  • Internationale flyvninger, der afgår fra en brasiliansk lufthavn

  • Internationale flyvninger, der ankommer til en brasiliansk lufthavn

  • Flyrejser, der har mellemlanding via en brasiliansk lufthavn


Flykompensation i henhold til brasiliansk lovgivning

Hvor meget kompensation?

Passagerer kan modtage op til 1550 € i kompensation for forsinkelser, aflysninger og andre afbrydelse i henhold til brasiliansk lovgivning.

Kompensationbeløbet er ikke fastlagt, men er baseret på dine individuelle forhold. Du kan ende med at modtage mindre – eller endda mere.

AirHelp kan hjælpe dig med at stille et kompensationskrav i følgende situationer:

Type af afbrydelseKriterier for berettigelse
FlyforsinkelserVed forsinkelser over 2 timer
Mistede flyforbindelserHvis de forlænger forsinkelsen af din ankomst med mere end 2 timer
FlyaflysningerIsær hvis du blev informeret mindre end 72 timer før afgang
Ændringer i flyvetiderHvis du blev informeret mindre end 72 timer før afrejse
Nægtet boardingPå grund af overbooking

Hvordan kompensation beregnes i Brasilien

Forsinket, aflyst eller på anden måde afbrudt flyrejse?

Alle flyselskaber

Alle lande

Ingen gevinst, intet gebyr

Hvad er ikke dækket? Ekstraordinære omstændigheder

Loven eksisterer for at sikre, at flyselskaber også behandles retfærdigt. Når flyselskaber er ansvarlige for forsinkelsen – for eksempel på grund af personalemangel eller en teknisk fejl – er det klart, at de skal holdes ansvarlige for de berørte passagerer.

Men når en forsinkelse skyldes omstændigheder uden for flyselskabets kontrol, såsom strejke blandt flytrafikkontrol eller ekstreme vejrforhold, anses flyselskabets imidlertid ikke længere for at være ansvarligt. Denne type begivenheder kaldes ekstraordinære omstændigheder.

Hvis dit fly er udsat for forsinkelse eller aflysning som følge af ekstraordinære omstændigheder, har du stadig ret til forplejning. Flyselskaberne forventes dog ikke at yde kompensation for begivenheder, der ligger uden for deres kontrol.

Den eneste vigtige undtagelse herfra er, hvis flyselskabets pligt til forplejning forsømmes. Hvis flyselskaberne har tilstrækkelig tid til at forberede sig på en afbrydelse, men ikke gør det, kan du indsende et kompensationskrav.


Sådan fremsætter du et kompensationskrav i henhold til brasilianske flypassagerrettigheder

Hvis du mener, at du er berettiget til kompensation i henhold til brasiliansk lovgivning, kan du blandt andet vælge at ansøge direkte til flyselskab. Men det kan være stressende at kræve kompensation for brasilianske flyrejser med flyselskabet.

Det er her, AirHelp træder til, fordi vi kan indgive dit krav og spare dig for besværet. Du skal blot give os nogle oplysninger om din flyrejse og fortælle os, hvad der skete.

Vi tjekker detaljerne for din flyrejse og samler dokumentation for kompensation. Så tager vi os af alle forhandlinger med flyselskab på dine vegne.

Med AirHelp

  • Vi gør kompensation enkel. Vores brugervenlige online-tjekker fortæller dig hurtigt, om du har ret til et kompensationskrav.

  • Vi tager os af alt for dig og holder dig opdateret undervejs.

  • Vi opkræver kun vores gebyr, hvis vi vinder kompensation til dig.

  • Vi har allerede vundet kompensation for 3 millioner passagerer over hele verden.

På egen hånd

  • Masser af forvirrende juridisk jargon. Forordning for passagerrettigheder er komplekse.

  • Langvarig og besværlig proces med at fremskaffe papirer og foretage opkald.

  • Det er dyrt at anlægge sag, og du skal betale din advokats gebyrer, uanset om du vinder eller taber.

  • Mindre chance for succes. Flyselskaberne kan ignorere dig eller fejlagtigt afvise dit kompensationskrav.

Indsend dit kompensationskrav på få minutter

Alle flyselskaber

Alle lande

Ingen gevinst, intet gebyr

Dokumenter til at fremsætte et kompensationskrav

Vi fortæller dig præcis, hvilke dokumenter du har brug for, afhængigt af det flyselskab, du fløj med, og vi gør processen så hurtig og enkel som muligt. Normalt har vi brug for en form for ID for at bevise, at det var dig, der var med flyet, samt din bookingbekræftelse og boardingkort (mobil eller papir).

Hvis du har mistet eller slettet dem, skal du ikke bekymre dig. Vi kan foreslå andre måder at få de oplysninger, du har brug for.

Hvis du kræver kompensation for ekstra udgifter som følge af din afbrudte flyrejse, f.eks. indkvartering, mad eller kompensation for et misset event, skal du også bruge kvitteringer, fakturaer eller kontoudtog til at underbygge udgifterne.

Tjekliste til indgivelse af kompensationskrav

  • Behold dit boardingkort og alle andre rejsedokumenter

  • Indsaml beviser (f.eks. billeder af afgangstavler eller e-mails fra flyselskabet)

  • Tjek, om du er berettiget til kompensation med vores gratis berettigelsestjek

  • Indgiv dit kompensationskrav via AirHelp

  • Det var det – vi tager den herfra

Få din kompensation uden besvær

Alle flyselskaber

Alle lande

Ingen gevinst, intet gebyr

Om AirHelp

Vi er mere end 400 eksperter, der alle er dedikeret til at kæmpe for dine flypassagerrettigheder og skaffe dig de penge, du har til gode, når flyselskaberne begår fejl! Vi opkræver ikke noget på forhånd, så du betaler kun, hvis vi vinder penge til dig. Her er nogle oplysninger om, hvad vi tager for vores ydelser.

Vi er verdens førende inden for flykompensation

Over 253 millioner

flyvninger tjekket sidste år

Over 12 millioner

har beskyttet deres flyrejser med AirHelp+

3+ millioner

passagerer, som modtog kompensation

60+

Partnerskaber med de mest kendte rejsebrands


Hvilke andre beskyttelsesforanstaltninger tilbyder brasiliansk lovgivning?

Find ud af om du er berettiget til kompensation

Alle flyselskaber

Alle lande

Ingen gevinst, intet gebyr


Hyppige spørgsmål om flypassagerrettigheder hos flyselskaberne i Brasilien

Bemærk venligst:

Selvom vi gør alt for at forklare dine flypassagerrettigheder præcist og enkelt, kan vi ikke garantere, at vores oplysninger er 100 % nøjagtige eller opdaterede. Vi er heller ikke et advokatfirma, og vores forklaringer bør ikke betragtes som juridisk rådgivning.

Se flere rettigheder for flypassagerer:

EU-passagerrettigheder