Air France-overbooking: Sådan får du kompensation

Få kompensation for flyafbrydelser
Op til 600 € pr. person
For forsinkelser, aflysninger, og mere
Tjek din flyvning på 2 minutter

Overbooking hos Air France kan resultere i, at nogle passagerer ender uden et sæde ombord, selv med en gyldig billet. Dette er en ret almindelig praksis, fordi flyselskaberne har ret til at sælge overskydende billetter og overbooke flyet. Men bare rolig: passagerer, der er blevet nægtet boarding på grund af overbooking, har også ret til kompensation. Find ud af hvordan!
ET HURTIGT OVERBLIK
Dine rettigheder i tilfælde af en overbooking med Air France
Hvis Air France nægter dig boarding på grund af overbooking, beskytter EU-forordning 261 dig med kompensation på op til 600 €, beregnet ud fra distancen på flyvningen.
Flyselskabet skal også tilbyde dig en ny rejse på den første tilgængelige flyvning eller refundere din billet, hvis du beslutter dig for ikke at rejse.
Mens du venter, skal Air France sørge for assistance med måltider, drikkevarer, kommunikation og om nødvendigt hotelophold og transport.
Hvis du frivilligt opgiver din plads, for eksempel til gengæld for værdikuponer, giver du afkald på din ret til kompensation i henhold til EF-forordning 261/2004.
AirHelp hjælper dig med at få kompensation for overbooking hos Air France. Intet papirarbejde, ingen risiko: Hvis vi ikke vinder, skylder du os ikke noget.
Hvad er mine rettigheder i tilfælde af overbooking hos Air France?
Hvis du er blevet nægtet boarding på grund af overbooking på en Air France-flyvning, er du beskyttet af EU-forordning EF 261/2004. Denne forordning giver dig ret til kompensation på op til 600 €, men der er mere i det end det.
Hvis du frivilligt opgiver dit sæde (f.eks. for en voucher), mister du din ret til kompensation for nægtet boarding i henhold til EU-forordning 261/2004.
Her er en hurtig oversigt over dine rettigheder i tilfælde af overbooking:
1. Ombooking til et andet fly
Air France skal sørge for, at du kommer med den første tilgængelige flyvning til din destination uden ekstra omkostninger, selvom det er en opgradering.
2. Refundering af billet
Hvis du bliver nægtet boarding på grund af overbooking og vælger ikke at tage den alternative flyvning, har du ret til fuld refusion af din billet. Hvis du har en returbillet, kan den ubrugte returrejse også blive refunderet.
3. Økonomisk kompensation
Hvis Air France nægter dig boarding på grund af overbooking, giver EU-forordning EF 261 dig ret til kompensation på op til 600 €, afhængigt af flyveafstanden.
4. Assistance i lufthavnen
Hvis du bliver nægtet boarding, eller hvis du accepterer at tage den næste tilgængelige flyvning, skal Air France yde assistance, mens du venter i lufthavnen.
Assistanscen omfatter måltider, drikkevarer, telefonopkald og e-mails. Hvis den næste tilgængelige flyvning, du accepterer, er planlagt til den følgende dag, skal flyselskabet også dække omkostningerne til hotelophold og transport til og fra lufthavnen.
5. Ret til information
Flyselskabet er forpligtet til tydeligt at informere dig om:
Årsagen til at blive nægtet boarding på grund af overbooking
Proceduren for at kræve erstatning
Alle flyselskaber
Alle lande
Ingen gevinst, intet gebyr
Hvad skal man gøre, hvis Air France overbooker flyet?
Hvad sker der, hvis du frivilligt opgiver din plads?
I tilfælde af overbooking er Air France forpligtet til at spørge passagerer ved gaten, om nogen frivilligt er villige til at opgive deres sæde.
Til gengæld for at opgive dit sæde tilbyder flyselskabet typisk fordele såsom værdikuponer eller miles.
Flyselskabet skal derefter enten ombooke dig til den næste tilgængelige flyvning (kendt som retten til omdirigering) eller refundere din billet.
Du har også ret til lufthavnsassistance.
Ved frivilligt at opgive dit sæde giver du dog afkald på din ret til økonomisk kompensation.
Hvis der ikke er nok frivillige, vil Air France afgøre, hvem der skal nægtes boarding.
Hvad skal du gøre, hvis du bliver nægtet boarding ved overbooking med Air France?
Her er en oversigt over, hvad du skal gøre, hvis du bliver nægtet boarding af Air France på grund af overbooking, så du kan sikre, at dine rettigheder er beskyttet:
Gem alle dine rejsedokumenter.
Bed om skriftlig bekræftelse på, at boarding blev nægtet på grund af overbooking.
Gør krav på din ret til at modtage assistance i lufthavnen.
Anmod om en alternativ flyvning eller refusion af billetten.
Gem alle kvitteringer og fakturaer for eventuelle ekstra udgifter (f.eks. hotel, mad)
Til sidst skal du indsende et kompensationskrav.
Brug vores kompensationsberegner nedenfor for at finde ud af, hvor meget du kan være berettiget til.
Vi håndhæver dine forbrugerrettigheder
kompensationsberegner for overbooking
Tjek, hvad du er berettiget til
250 €
Op til 1500 km
400 €
1500 – 3500 km
600 €
fra 3500 km
Air France-overbooking: Hvor meget kan du kræve i kompensation?
Kompensationsbeløbet for overbooking, som fastsat i forordning EF 261, afhænger af to hovedfaktorer:
Distancen på flyvningen
Om din flyvning er internt i EU eller ind/ud af EU
Tabellen nedenfor giver et klart overblik over den kompensation, du kan være berettiget til, baseret på dine flyoplysninger:
| Distance | Kompensation |
|---|---|
| Alle flyvninger på 1.500 km eller mindre | Op til 250 € |
| Interne EU-flyvninger over 1.500 km | Op til 400 € |
| Ikke-interne EU-flyvninger på 1.500-3.500 km | Op til 400 € |
| Ikke-interne EU-flyvninger over 3.500 km | Op til 600 € |
Disse beløb afhænger derfor ikke af din billetpris, men er faste satser. Hvis du for eksempel har købt en flyrejse fra Paris til London (under 1.500 km) og betalt 100 € for den, vil kompensationen for overbookingen stadig være 250 €.
Sådan kræver du kompensation for en overbooking hos Air France
Du kan søge kompensation for overbooking direkte fra Air France: Flyselskabet er juridisk forpligtet til at informere dig om den procedure, du skal følge, når du fremsætter et krav.
Alternativt kan du henvende dig til AirHelp for at øge dine chancer for succes og gøre processen hurtigere og nemmere. Siden 2013 har vi hjulpet over 3 millioner passagerer med at modtage den kompensation, de havde ret til. Derudover får du flere fordele:
Vi håndterer alt papirarbejdet på dine vegne
Vi holder dig opdateret om ethvert fremskridt
Ingen risiko: Du betaler kun et gebyr, hvis du får kompensation (ingen gevinst, intet gebyr)
Det tager kun tre klik at komme i gang:
trin 1
Indsend dit krav på 2 minutter
Vi gør det hurtigt, sikkert og nemt.
trin 2
Vi håndterer det hele
Intet papirarbejde eller telefonkøer!
Hvor længe har man ret til kompensation, og hvornår er man ikke berettiget?
I de fleste tilfælde har du op til 3 år til at indgive et krav til Air France om kompensation for overbooking. EF-forordning 261 fastsætter ikke en specifik tidsfrist, men det afhænger af det land, hvor lovgivningen gælder.
Derudover er der i tilfælde af nægtet boarding visse situationer, hvor EF 261 ikke giver ret til kompensation. Der er to primære tilfælde:
Du er ansvarlig for at blive nægtet boarding: Hvis du ankommer for sent til gaten eller ikke har de nødvendige rejsedokumenter, er du ikke berettiget til kompensation.
Hvis du frivilligt opgiver dit sæde, har du ikke ret til kompensation. EF-forordning 261 gælder kun, når boarding nægtes uden passagerens samtykke.
Hvordan undgår du at blive berørt af overbooking med Air France?
Her er nogle tips til at mindske risikoen for at blive nægtet boarding af flyselskabet i tilfælde af overbooking.
Ingen af disse tips garanterer, at du ikke bliver afvist ved gaten, men de vil hjælpe dig med at have oddsene på din side. Sådan undgår du overbooking hos Air France:
Alle flyselskaber
Alle lande
Ingen gevinst, intet gebyr
Ofte stillede spørgsmål om Air France og overbooking
Hvad er mine rettigheder ved en overbooking med Air France?
Du er berettiget til:
Refusion af billetten eller ombooking til en anden flyvning uden ekstra omkostninger
Potentiel økonomisk kompensation på op til 600 €
Lufthavnsassistance og information om eventuelle ændringer af din flyvning
Hvad skal jeg gøre, hvis Air France overbookede mit fly?
Gem dit boardingkort og eventuelle andre rejsedokumenter, spørg hvorfor du bliver nægtet boarding, og anmod om en alternativ flyvning til din destination. Hvis du beslutter dig for ikke at acceptere den alternative flyvning, kan du få din billet refunderet, og derefter tjekke med AirHelp for at se, om du har ret til op til 600 €.
Kan jeg kræve både en refundering og kompensation?
Refusion og kompensation er to separate rettigheder, derfor kan du kræve begge. Refusionen dækker prisen på din billet, mens kompensationen er en yderligere betaling på op til 600 €, som fastsat i EF-forordning 261.
Er det lovligt for Air France at overbooke flyet?
Overbooking er en lovlig praksis, men flyselskabet skal respektere passagerrettigheder i henhold til EF-forordning 261.
Hvad sker der, hvis jeg misser en forbindelsesflyvning?
Hvis du misser et fly efter en mellemlanding på grund af overbooking, har du ret til kompensation: brug vores beregner til at se, hvad du kunne have ret til.
Hvordan kan AirHelp hjælpe mig ved en Air France-overbooking?
Vi giver dig hurtigt besked, om vi mener, du er berettiget til kompensation, håndterer al kommunikation med flyselskabet og yder juridisk bistand, hvis det er nødvendigt. Derudover opkræver vi kun et gebyr, når vi har succes med at få din kompensation: ingen gevinst, intet gebyr.
Nylige forsinkelser og aflysninger

Ingen afbrydelser rapporteret