Fremragende

228.135

Anmeldelser på

Trustpilot

KLM-bagage: Guide til kompensation for mistet, forsinket og beskadiget bagage

Tjek kompensation
Forsinket bagage fra et KLM-fly

Få kompensation for flyafbrydelser

  • Op til 600 € pr. person

  • For forsinkelser, aflysninger, og mere

  • Tjek din flyvning på 2 minutter

AirHelpFlyselskaber
KL

Står du og kigger skuffet efter din kuffert på bagagebåndet efter din flyvning med KLM, så kan du tage det roligt! Selvom det er virkelig irriterende at undvære sin bagage, så har du rettigheder, når du oplever beskadiget, forsinket eller mistet bagage med KLM. AirHelp er her for at hjælpe dig med at forstå dine rettigheder og guide dig gennem processen med at kræve kompensation eller refusion.

Tjek kompensation

ET HURTIGT OVERBLIK

Kend dine rettigheder for bagage med KLM

Hvis din bagage mistes, forsinkes eller beskadiges, giver Montrealkonventionen dig ret til erstatning på op til 1.519 SDR (cirka 1900 €).

Indsend straks en PIR (Property Irregularity Report) til lufthavnens hittegodskontor (eller ved KLM's serviceskranke, hvis tilgængelig).

Du skal indsende krav til KLM inden for 21 dage for forsinket eller mistet bagage og inden for 7 dage for beskadiget bagage.

AirHelp kan hjælpe dig med at kræve op til 1900 € fra flyselskabet for mistet, forsinket eller beskadiget bagage.


Forsinket bagage med KLM: dine rettigheder

Har du oplevet, at KLM har mistet din bagage, eller hvis den er forsinket eller beskadiget ved ankomst, er dine rettigheder beskyttet af Montrealkonventionen. Denne aftale fastlægger flyselskabernes ansvar i tilfælde af bagageproblemer, herunder satser vedrørende erstatning for mistet og forsinket bagage, som kan være op til 1.519 SDR (Special Drawing Rights), svarende til cirka 1900 €.

Nogle udgifter kan også give ret til refusion. Dette gælder blandt andet, hvis din bagage er forsinket, og du er nødt til at købe forskellige nødvendigheder såsom toiletartikler, skiftetøj osv.

Dette skal du gøre, når du har problemer med bagagen hos KLM

I tilfælde af forsinket, mistet eller beskadiget bagage er der visse trin, du bør tage for at gøre dine rettigheder gældende og kræve erstatning fra flyselskabet:

Hent kompensation med AirHelp

Indsend dine flyoplysninger

trin 1

Indsend dine flyoplysninger

Vi undersøger, om der er kompensation i henhold til gældende love.

Vi håndterer det hele

trin 2

Vi håndterer det hele

Intet papirarbejde eller telefonkøer for dig.

Du bliver betalt

trin 3

Du bliver betalt

Vores gebyrer bliver fratrukket din kompensation.

Tjek kompensation

Skal jeg både rapportere problemet og indsende krav om kompensation?

Det korte svar er: Ja. Det er to forskellige ting. Bliv klogere på de to trin her.

Rapportere bagageproblem: Dette er det første, du skal gøre, og det gør du ved at udfylde en PIR-rapport i lufthavnen. Det er vigtigt at gøre INDEN, du forlader lufthavnen.

Indsende krav om kompensation: Dette er for at få kompensation, erstatning eller refusion i forbindelse med dine bagageproblemer. Det er derfor et efterfølgende trin, der kræver, at problemet først er rapporteret, og PIR-formularen er udfyldt.

For at kræve bagagekompensation og -refusion fra KLM er begge dele påkrævet. Begge processer har strenge tidsfrister, som det er virkelig vigtigt at være opmærksom på, hvis du vil have din berettiget erstatning for mistet bagage eller andre problemer.


Frister for krav om bagagekompensation

For at få refusion eller kompensation fra flyselskabet i henhold til Montrealkonventionen skal du overholde de gældende tidsfrister:

  • PIR-rapporten (Property Irregularity Report) skal udfyldes straks i lufthavnen.

  • Erstatningskrav skal indsendes inden for 7 dage for beskadiget bagage eller inden for 21 dage for forsinket bagage.

    Nedenstående tabel vil afklare eventuelle resterende spørgsmål:

Problem PIR i lufthavnenKrav til flyselskabet
Forsinket ØjeblikkeligtInden for 21 dage efter din bagagemodtagelse
Mistet ØjeblikkeligtInden for 2 år (21 dage efter den er registreret som mistet)
Beskadiget ØjeblikkeligtInden for 7 dage efter modtagelse af bagagen

KLM: forsinket bagage og erstatning

Dette skal du gøre, hvis din bagage er forsinket med KLM

  • Hvis din bagage ikke ankommer med dit KLM-fly, skal du rapportere forsinkelsen i lufthavnen med det samme og udfylde en PIR-formular.

  • I henhold til Montrealkonventionen har du ret til refusion af udgifter på grund af forsinket bagagelevering, så du kan købe nødvendige basisting såsom undertøj og toiletartikler.

  • Gem alle kvitteringer, og tag et billede af hver ting, så du altid har en ekstra kopi. Derefter kan du sende KLM bevis for alle udgifter, når du indsender dit krav om refusion.

Sådan indgiver du krav om erstatning for forsinket bagage fra KLM

Du kan anmelde erstatning for forsinket bagage direkte på flyselskabets hjemmeside. Sørg for, at du har:

  • PIR-referencenummer

  • Boardingkort og flyoplysninger

  • Kvitteringer for ekstra udgifter

Selvom du har 21 dage til at indsende dit krav (fra den dato, din bagage returneres til dig), anbefales det at indsende din anmodning om refusion så hurtigt som muligt. Hvis du er medlem af AirHelp+, kan du lade AirHelp håndtere dit krav for at gøre det nemmere at få din kompensation.

Hvor meget erstatning kan du få?

I henhold til Montrealkonventionen er flyselskabets ansvar begrænset til 1.519 SDR (Special Drawing Rights) pr. passager, hvilket svarer til cirka 1900 €. Normalt refunderes kun rimelige udgifter som følge af forsinkelsen, såsom:

  • Nødvendigt tøj og undertøj

  • Basale toiletartikler og personlige hygiejneprodukter

  • Nødvendig medicin

  • Telefonoplader og lignende

  • Vaskeriudgifter ved længere forsinkelser

Det er kun nødvendige ting, som kan blive refunderet økonomisk. Det gælder altså ikke, hvis du går ud og køber en helt ny garderobe eller andre ting, der ikke er basisting.


Kompensation og refusion for mistet bagage med KLM

Dette skal du gøre, hvis KLM har mistet din bagage

Hvis forsinket bagage ikke genfindes inden for 21 dage, er den officielt automatisk "mistet". Uanset om der er gået 21 dage, eller KLM erklærer bagagen for mistet inden denne frist, har du ret til at kræve erstatning. Du har specifikt ret til:

  • Kompensation for værdien af ​​bagagen og dens indhold

  • Refusion af udgifter som skyldes bagageforsinkelsen, dvs. før den faktisk blev erklæret for mistet

Sådan får du erstatning for mistet bagage hos KLM

Processen for erstatningskrav for mistet bagage ligner den, vi kender fra forsinkede eller aflyste fly. I dette tilfælde skal du dog også fremvise en oversigt over indholdet i din bagage og anslået værdi af indholdet.

Sørg for at have følgende klar:

  • PIR-referencenummer

  • Boardingkort og flyoplysninger

  • En detaljeret oversigt over mistede genstande med anslåede værdier

  • Kvitteringer for udgifter på grund af manglende levering af din bagage

Hvor meget kompensation kan du få?

Selv i tilfælde af mistet bagage er det maksimale beløb i henhold til Montrealkonventionen 1.519 SDR, hvilket svarer til cirka 1900 €. Når du mister din bagage, kan du både kræve kompensation og erstatning for værdien af det, du har mistet.

Hvis du er medlem af AirHelp+, kan du lade AirHelp håndtere dit krav for at få den refusion og kompensation, du har ret til.


Erstatning og godtgørelse for beskadiget bagage

Her er hvad du skal gøre, hvis din bagage bliver beskadiget:

  • Anmeld skaden efter, du har modtaget dine tasker.

  • Udfyld en skadesanmeldelse eller en PIR-rapport (Property Irregularity Report).

  • Dokumentér skaden – tag billeder af den beskadigede bagage og dens indhold.

  • Få ind bagage inspiceret. KLM kan forhandle en aftale med dig, fx til reparation, erstatning eller flere ting.

  • Indsend dit krav.

Har du oplevet beskadiget bagage, skal du indsende et krav om erstatning inden for 7 dage. Den maksimale erstatning i henhold til Montrealkonventionen er 1.519 SDR eller cirka 1900 €.

Sporing af din forsvundne bagage

Når du udfylder en PIR-rapport, får du tildelt et referencenummer. Dette er vigtigt i forhold til at indsende krav senere, men det kan også bruges til at spore din bagage og følge processen. For at tjekke status for din bagage via flyselskabets hjemmeside skal du indtaste dette referencenummer.


Hvordan kan AirHelp hjælpe med bagageproblemer hos KLM?

Du kan kræve kompensation direkte fra flyselskabet eller via en tredjepartsekspert som AirHelp. Indtil videre har vi vundet kompensation for 3 millioner passagerer verden over – det gælder særligt for kompensation for forsinkede eller aflyste flyvninger. Men hvis du er medlem af AirHelp+, kan vi også hjælpe dig i tilfælde af problemer med din bagage, fx hvis din kuffert ikke dukker op.

Vi håndterer al kommunikation med flyselskabet, følger op på sagen og sørger for, at du ikke behøver at stresse over noget.


Ofte stillede spørgsmål om bagage og KLM


Nylige forsinkelser og aflysninger

Dato

Flynummer

Flyselskab

Rute

Status

11.12.2025

15.50

6E552

IndiGo Air

Indore (IDR)

Mumbai (BOM)

AnnulleretTjek kompensation

11.12.2025

15.45

KQ611

Kenya Airways

Mombasa (MBA)

Nairobi (NBO)

AnnulleretTjek kompensation

11.12.2025

15.45

KQ416

Kenya Airways

Nairobi (NBO)

Entebbe (EBB)

AnnulleretTjek kompensation

11.12.2025

15.40

6E2042

IndiGo Air

New Delhi (DEL)

Jaipur (JAI)

AnnulleretTjek kompensation

11.12.2025

15.35

KL1409

KLM-Royal Dutch Airlines

Amsterdam (AMS)

Paris (CDG)

AnnulleretTjek kompensation

11.12.2025

15.35

KL1059

KLM-Royal Dutch Airlines

Amsterdam (AMS)

Norwich (NWI)

AnnulleretTjek kompensation
Kan du ikke se dit fly? Brug vores fulde kompensationstjek, så ser vi på det. Tjek din flyvning
  • 6E552

    IndiGo Air

    Annulleret

    Indore

    Mumbai

    IDR

    BOM

    11.12.2025

    15.50

    Tjek kompensation
  • KQ611

    Kenya Airways

    Annulleret

    Mombasa

    Nairobi

    MBA

    NBO

    11.12.2025

    15.45

    Tjek kompensation
  • KQ416

    Kenya Airways

    Annulleret

    Nairobi

    Entebbe

    NBO

    EBB

    11.12.2025

    15.45

    Tjek kompensation
  • 6E2042

    IndiGo Air

    Annulleret

    New Delhi

    Jaipur

    DEL

    JAI

    11.12.2025

    15.40

    Tjek kompensation
  • KL1409

    KLM-Royal Dutch Airlines

    Annulleret

    Amsterdam

    Paris

    AMS

    CDG

    11.12.2025

    15.35

    Tjek kompensation
  • KL1059

    KLM-Royal Dutch Airlines

    Annulleret

    Amsterdam

    Norwich

    AMS

    NWI

    11.12.2025

    15.35

    Tjek kompensation
Kan du ikke se dit fly? Brug vores fulde kompensationstjek, så ser vi på det. Tjek din flyvning

Flere flyselskaber, vi kan hjælpe dig med at få kompensation:

Sas Scandinavian Airlines