KLM-bagage: Guide til kompensation for mistet, forsinket og beskadiget bagage
.jpg?updatedAt=1754482644879&tr=f-auto)
Få kompensation for flyafbrydelser
Op til 600 € pr. person
For forsinkelser, aflysninger, og mere
Tjek din flyvning på 2 minutter
Står du og kigger skuffet efter din kuffert på bagagebåndet efter din flyvning med KLM, så kan du tage det roligt! Selvom det er virkelig irriterende at undvære sin bagage, så har du rettigheder, når du oplever beskadiget, forsinket eller mistet bagage med KLM. AirHelp er her for at hjælpe dig med at forstå dine rettigheder og guide dig gennem processen med at kræve kompensation eller refusion.
ET HURTIGT OVERBLIK
Kend dine rettigheder for bagage med KLM
Hvis din bagage mistes, forsinkes eller beskadiges, giver Montrealkonventionen dig ret til erstatning på op til 1.519 SDR (cirka 1900 €).
Indsend straks en PIR (Property Irregularity Report) til lufthavnens hittegodskontor (eller ved KLM's serviceskranke, hvis tilgængelig).
Du skal indsende krav til KLM inden for 21 dage for forsinket eller mistet bagage og inden for 7 dage for beskadiget bagage.
AirHelp kan hjælpe dig med at kræve op til 1900 € fra flyselskabet for mistet, forsinket eller beskadiget bagage.
Forsinket bagage med KLM: dine rettigheder
Har du oplevet, at KLM har mistet din bagage, eller hvis den er forsinket eller beskadiget ved ankomst, er dine rettigheder beskyttet af Montrealkonventionen. Denne aftale fastlægger flyselskabernes ansvar i tilfælde af bagageproblemer, herunder satser vedrørende erstatning for mistet og forsinket bagage, som kan være op til 1.519 SDR (Special Drawing Rights), svarende til cirka 1900 €.
Nogle udgifter kan også give ret til refusion. Dette gælder blandt andet, hvis din bagage er forsinket, og du er nødt til at købe forskellige nødvendigheder såsom toiletartikler, skiftetøj osv.
Dette skal du gøre, når du har problemer med bagagen hos KLM
I tilfælde af forsinket, mistet eller beskadiget bagage er der visse trin, du bør tage for at gøre dine rettigheder gældende og kræve erstatning fra flyselskabet:
trin 1
Indsend dine flyoplysninger
Vi undersøger, om der er kompensation i henhold til gældende love.
trin 2
Vi håndterer det hele
Intet papirarbejde eller telefonkøer for dig.
Skal jeg både rapportere problemet og indsende krav om kompensation?
Det korte svar er: Ja. Det er to forskellige ting. Bliv klogere på de to trin her.
Rapportere bagageproblem: Dette er det første, du skal gøre, og det gør du ved at udfylde en PIR-rapport i lufthavnen. Det er vigtigt at gøre INDEN, du forlader lufthavnen.
Indsende krav om kompensation: Dette er for at få kompensation, erstatning eller refusion i forbindelse med dine bagageproblemer. Det er derfor et efterfølgende trin, der kræver, at problemet først er rapporteret, og PIR-formularen er udfyldt.
For at kræve bagagekompensation og -refusion fra KLM er begge dele påkrævet. Begge processer har strenge tidsfrister, som det er virkelig vigtigt at være opmærksom på, hvis du vil have din berettiget erstatning for mistet bagage eller andre problemer.
Frister for krav om bagagekompensation
For at få refusion eller kompensation fra flyselskabet i henhold til Montrealkonventionen skal du overholde de gældende tidsfrister:
PIR-rapporten (Property Irregularity Report) skal udfyldes straks i lufthavnen.
Erstatningskrav skal indsendes inden for 7 dage for beskadiget bagage eller inden for 21 dage for forsinket bagage.
Nedenstående tabel vil afklare eventuelle resterende spørgsmål:
| Problem | PIR i lufthavnen | Krav til flyselskabet |
|---|---|---|
| Forsinket | Øjeblikkeligt | Inden for 21 dage efter din bagagemodtagelse |
| Mistet | Øjeblikkeligt | Inden for 2 år (21 dage efter den er registreret som mistet) |
| Beskadiget | Øjeblikkeligt | Inden for 7 dage efter modtagelse af bagagen |
KLM: forsinket bagage og erstatning
Dette skal du gøre, hvis din bagage er forsinket med KLM
Hvis din bagage ikke ankommer med dit KLM-fly, skal du rapportere forsinkelsen i lufthavnen med det samme og udfylde en PIR-formular.
I henhold til Montrealkonventionen har du ret til refusion af udgifter på grund af forsinket bagagelevering, så du kan købe nødvendige basisting såsom undertøj og toiletartikler.
Gem alle kvitteringer, og tag et billede af hver ting, så du altid har en ekstra kopi. Derefter kan du sende KLM bevis for alle udgifter, når du indsender dit krav om refusion.
Sådan indgiver du krav om erstatning for forsinket bagage fra KLM
Du kan anmelde erstatning for forsinket bagage direkte på flyselskabets hjemmeside. Sørg for, at du har:
PIR-referencenummer
Boardingkort og flyoplysninger
Kvitteringer for ekstra udgifter
Selvom du har 21 dage til at indsende dit krav (fra den dato, din bagage returneres til dig), anbefales det at indsende din anmodning om refusion så hurtigt som muligt. Hvis du er medlem af AirHelp+, kan du lade AirHelp håndtere dit krav for at gøre det nemmere at få din kompensation.
Hvor meget erstatning kan du få?
I henhold til Montrealkonventionen er flyselskabets ansvar begrænset til 1.519 SDR (Special Drawing Rights) pr. passager, hvilket svarer til cirka 1900 €. Normalt refunderes kun rimelige udgifter som følge af forsinkelsen, såsom:
Nødvendigt tøj og undertøj
Basale toiletartikler og personlige hygiejneprodukter
Nødvendig medicin
Telefonoplader og lignende
Vaskeriudgifter ved længere forsinkelser
Det er kun nødvendige ting, som kan blive refunderet økonomisk. Det gælder altså ikke, hvis du går ud og køber en helt ny garderobe eller andre ting, der ikke er basisting.
Kompensation og refusion for mistet bagage med KLM
Dette skal du gøre, hvis KLM har mistet din bagage
Hvis forsinket bagage ikke genfindes inden for 21 dage, er den officielt automatisk "mistet". Uanset om der er gået 21 dage, eller KLM erklærer bagagen for mistet inden denne frist, har du ret til at kræve erstatning. Du har specifikt ret til:
Kompensation for værdien af bagagen og dens indhold
Refusion af udgifter som skyldes bagageforsinkelsen, dvs. før den faktisk blev erklæret for mistet
Sådan får du erstatning for mistet bagage hos KLM
Processen for erstatningskrav for mistet bagage ligner den, vi kender fra forsinkede eller aflyste fly. I dette tilfælde skal du dog også fremvise en oversigt over indholdet i din bagage og anslået værdi af indholdet.
Sørg for at have følgende klar:
PIR-referencenummer
Boardingkort og flyoplysninger
En detaljeret oversigt over mistede genstande med anslåede værdier
Kvitteringer for udgifter på grund af manglende levering af din bagage
Hvor meget kompensation kan du få?
Selv i tilfælde af mistet bagage er det maksimale beløb i henhold til Montrealkonventionen 1.519 SDR, hvilket svarer til cirka 1900 €. Når du mister din bagage, kan du både kræve kompensation og erstatning for værdien af det, du har mistet.
Hvis du er medlem af AirHelp+, kan du lade AirHelp håndtere dit krav for at få den refusion og kompensation, du har ret til.
Erstatning og godtgørelse for beskadiget bagage
Her er hvad du skal gøre, hvis din bagage bliver beskadiget:
Anmeld skaden efter, du har modtaget dine tasker.
Udfyld en skadesanmeldelse eller en PIR-rapport (Property Irregularity Report).
Dokumentér skaden – tag billeder af den beskadigede bagage og dens indhold.
Få ind bagage inspiceret. KLM kan forhandle en aftale med dig, fx til reparation, erstatning eller flere ting.
Indsend dit krav.
Har du oplevet beskadiget bagage, skal du indsende et krav om erstatning inden for 7 dage. Den maksimale erstatning i henhold til Montrealkonventionen er 1.519 SDR eller cirka 1900 €.
Sporing af din forsvundne bagage
Når du udfylder en PIR-rapport, får du tildelt et referencenummer. Dette er vigtigt i forhold til at indsende krav senere, men det kan også bruges til at spore din bagage og følge processen. For at tjekke status for din bagage via flyselskabets hjemmeside skal du indtaste dette referencenummer.
Hvordan kan AirHelp hjælpe med bagageproblemer hos KLM?
Du kan kræve kompensation direkte fra flyselskabet eller via en tredjepartsekspert som AirHelp. Indtil videre har vi vundet kompensation for 3 millioner passagerer verden over – det gælder særligt for kompensation for forsinkede eller aflyste flyvninger. Men hvis du er medlem af AirHelp+, kan vi også hjælpe dig i tilfælde af problemer med din bagage, fx hvis din kuffert ikke dukker op.
Vi håndterer al kommunikation med flyselskabet, følger op på sagen og sørger for, at du ikke behøver at stresse over noget.
Ofte stillede spørgsmål om bagage og KLM
Nylige forsinkelser og aflysninger
Dato | Flynummer | Flyselskab | Rute | Status | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
11.12.2025 | 15.50 | 6E552 | IndiGo Air | Indore (IDR) Mumbai (BOM) | Annulleret | Tjek kompensation |
11.12.2025 | 15.45 | KQ611 | Kenya Airways | Mombasa (MBA) Nairobi (NBO) | Annulleret | Tjek kompensation |
11.12.2025 | 15.45 | KQ416 | Kenya Airways | Nairobi (NBO) Entebbe (EBB) | Annulleret | Tjek kompensation |
11.12.2025 | 15.40 | 6E2042 | IndiGo Air | New Delhi (DEL) Jaipur (JAI) | Annulleret | Tjek kompensation |
11.12.2025 | 15.35 | KL1409 | KLM-Royal Dutch Airlines | Amsterdam (AMS) Paris (CDG) | Annulleret | Tjek kompensation |
11.12.2025 | 15.35 | KL1059 | KLM-Royal Dutch Airlines | Amsterdam (AMS) Norwich (NWI) | Annulleret | Tjek kompensation |
- Annulleret
6E552
•IndiGo Air
Indore
••Mumbai
IDR
BOM
Tjek kompensation11.12.2025
15.50
- Annulleret
KQ611
•Kenya Airways
Mombasa
••Nairobi
MBA
NBO
Tjek kompensation11.12.2025
15.45
- Annulleret
KQ416
•Kenya Airways
Nairobi
••Entebbe
NBO
EBB
Tjek kompensation11.12.2025
15.45
- Annulleret
6E2042
•IndiGo Air
New Delhi
••Jaipur
DEL
JAI
Tjek kompensation11.12.2025
15.40
- Annulleret
KL1409
•KLM-Royal Dutch Airlines
Amsterdam
••Paris
AMS
CDG
Tjek kompensation11.12.2025
15.35
- Annulleret
KL1059
•KLM-Royal Dutch Airlines
Amsterdam
••Norwich
AMS
NWI
Tjek kompensation11.12.2025
15.35