Fremragende

228.251

Anmeldelser på

Trustpilot

Bagage med Ryanair: kompensation for mistet, forsinket og beskadiget bagage

Tjek kompensation
Delayed luggage from a Ryanair flight

Få kompensation for flyafbrydelser

  • Op til 600 € pr. person

  • For forsinkelser, aflysninger, og mere

  • Tjek din flyvning på 2 minutter

AirHelpFlyselskaber
FR

Har du oplevet at stå ved bagagebåndet og vente på din kuffert, men den kommer bare ikke? Hvis din bagage er beskadiget, forsinket eller mistet med Ryanair, kan du være berettiget til kompensation i henhold til international lov. AirHelp er her for at hjælpe dig med at forstå dine rettigheder og guide dig gennem processen med at kræve kompensation eller refusion.

Tjek kompensation

ET HURTIGT OVERBLIK

Kend dine rettigheder for kompensation for mistet bagage med Ryanair

Hvis din bagage mistes, forsinkes eller beskadiges, giver Montrealkonventionen dig ret til erstatning på op til 1.519 SDR (cirka 1900 €).

Få straks lavet en PIR (Property Irregularity Report) ved lufthavnens hittegodskontor (eller ved Ryanairs serviceskranke, hvis tilgængelig).

Du skal indsende krav inden for 21 dage for forsinket eller mistet bagage til Ryanair og inden for 7 dage for beskadiget bagage.

AirHelp kan hjælpe dig med at kræve op til 1900 € fra flyselskabet for mistet, forsinket eller beskadiget bagage.


Forsinket bagage med Ryanair: Dine rettigheder

Hvis din bagage er blevet beskadiget, mistet eller forsinket af Ryanair, er dine passagerrettigheder beskyttet af Montrealkonventionen. Denne traktat fastlægger flyselskabernes ansvar i tilfælde af bagageproblemer, herunder regler vedrørende kompensation og erstatning for udgifter, som kan nå op til 1.519 SDR (Special Drawing Rights), svarende til cirka 1900 €.

Refusionsberettigede udgifter omfatter essentielle ting såsom toiletartikler, undertøj, medicin og nødvendigt tøj, mens din bagage er forsinket, mens kompensation kan dække reparation af beskadiget bagage eller erstatning for mistet bagage og dens indhold.

Det kan være en god idé at have vigtige ting, som medicin, toiletartikler og andre nødvendigheder, med i din håndbagage, så du har dem ved hånden, hvis din bagage skulle blive forsinket. Husk at tjekke reglerne for håndbagage med Ryanair, da målene for din kuffert kan være forskellige for andre flyselskaber.

Dette skal du gøre med det samme ved forsinket bagage med Ryanair:

I tilfælde af forsinket, mistet eller beskadiget bagage er der visse trin, du bør tage for at gøre dine rettigheder gældende og kræve erstatning fra flyselskabet:

Hent kompensation med AirHelp

Indsend dine flyoplysninger

Trin 1

Indsend dine flyoplysninger

Vi undersøger, om der er kompensation i henhold til gældende love.

Vi klarer det hele

Trin 2

Vi klarer det hele

Intet papirarbejde eller lange timer i telefonkøen for dig.

Du bliver betalt

Trin 3

Du bliver betalt

Vores gebyrer bliver fratrukket din kompensation.

Tjek kompensation

Hvad er forskellen på at rapportere et bagageproblem og at indgive et krav?

Det første skridt, du skal tage, er at rapportere problemet. Som en del af dette skal du udfylde en Property Irregularity Report (PIR). Dette skal gøres direkte i lufthavnen, så snart bagageproblemet opstår.

At indgive et krav er processen med at anmode om kompensation for udgifter eller tab, der er opstået på grund af bagageproblemet. Det er derfor et efterfølgende trin, der kræver, at problemet først er rapporteret, og at PIR-formularen er udfyldt.

For at kræve Ryanairs bagagekompensation og -refusion er begge dele påkrævet, og begge har strenge tidsfrister.


Tidsfrist for at indsende kompensationskrav for bagage

For at få refusion eller kompensation fra flyselskabet i henhold til Montrealkonventionen skal du overholde de gældende tidsfrister:

  • Property Irregularity Report (PIR) skal udfyldes straks i lufthavnen.

  • Krav om kompensation skal indsendes inden for 7 dage for beskadiget bagage eller inden for 21 dage for forsinket bagage.

Nedenstående tabel giver et overblik:

Problem PIR i lufthavnenKrav til flyselskabet
Forsinket Øjeblikkeligt ved ankomstInden for 21 dage efter modtagelse af bagage
Mistet Øjeblikkeligt ved ankomstInden for 2 år (efter at blive anset som mistet efter 21 dage)
Beskadiget Øjeblikkeligt ved ankomstInden for 7 dage af modtagelse af bagage

Kompensation for forsinket bagage med Ryanair

Hvad gør du, hvis din bagage er forsinket med Ryanair?

  • Hvis din bagage ikke ankommer med dit Ryanair-fly, skal du straks rapportere forsinkelsen i bagageudleveringen og udfylde en PIR-formular.

  • I henhold til Montrealkonventionen har du ret til refusion af udgifter på grund af forsinket bagage, så du kan købe ting som undertøj, toiletartikler og andre essentielle ting.

  • Gem alle kvitteringer, og tag et billede af dem, så du altid har en kopi og derefter kan sende Ryanair bevis for alle udgifter, når du indsender dit krav.

Sådan indsender du et krav om erstatning for forsinket bagage med Ryanair

Du kan anmelde erstatning for forsinket bagage direkte på flyselskabets hjemmeside. Sørg for, at du har:

  • PIR-referencenummer

  • Boardingkort og flyoplysninger

  • Kvitteringer for dine udgifter

Selvom du har 21 dage til at indsende dit krav (fra den dato, din bagage returneres til dig), anbefales det at indsende kravet så hurtigt som muligt. Hvis du er medlem af AirHelp+, kan du lade AirHelp håndtere dit kompensationskrav, så du har større chance for at få din refusion.

Hvor meget kan du få i kompensation?

I henhold til Montrealkonventionen er flyselskabets ansvar begrænset til 1.519 SDR (Special Drawing Rights) pr. passager, hvilket svarer til cirka 1900 €. Normalt refunderes kun rimelige udgifter, der er afholdt som følge af forsinkelsen, såsom:

  • Nødvendigt tøj og undertøj

  • Nødvendige toiletartikler

  • Nødvendig medicin

  • Telefonopladere eller lignende

  • Vaskeriudgifter ved længere forsinkelser

Luksuskøb vil sandsynligvis ikke blive refunderet, men f.eks. køb af forretningstøj kan blive betragtet som en nødvendighed, hvis det er en udgift relateret til forsinket bagage.


Kompensation og refusion for mistet bagage med Ryanair

Hvad gør du, hvis Ryanair har mistet din bagage?

Hvis forsinket bagage ikke genfindes inden for 21 dage, anses den automatisk for at være mistet. Uanset om der er gået 21 dage, eller Ryanair erklærer bagagen mistet inden denne frist, har du ret til at kræve erstatning. Du har specifikt ret til:

  • Erstatning for værdien af ​​bagagen og dens indhold

  • Refusion af udgifter afholdt som følge af bagageforsinkelsen, dvs. før den rent faktisk blev erklæret mistet

Sådan får du erstatning for mistet bagage hos Ryanair

Processen for erstatningskrav for mistet bagage ligner den, vi kender fra forsinkede fly. Når det handler om bagage, skal du dog også have en liste over ting, der var i din kuffert.

Sørg for at have følgende klar:

  • PIR-referencenummer

  • Boardingkort og flyoplysninger

  • En detaljeret oversigt over mistede genstande og deres anslåede værdi

  • Kvitteringer for udgifter på grund af manglende levering af din bagage

Hvor meget kan du få i erstatning?

Selv i tilfælde af mistet bagage er det maksimale beløb i henhold til Montrealkonventionen 1.519 SDR, hvilket svarer til cirka 1900 €. I modsætning til tilfælde, der kun involverer forsinkelse, har du ret til at kræve kompensation fra Ryanair for både bagagen og dets indhold samt for ekstraudgifter i forbindelse med bagageproblemerne.

Hvis du er medlem af AirHelp+, kan AirHelp klare kravet for dig, så du får den erstatning og kompensation, du har ret til.


Erstatning og refusion for beskadiget bagage

Her er hvad du skal gøre, hvis din bagage er beskadiget ved modtagelsen:

  • Anmeld skaden, efter du har modtaget din bagage.

  • Udfyld en skadesrapport eller en Property Irregularity Report (PIR).

  • Dokumentér skaden – tag billeder af den beskadigede bagage og dens indhold.

  • Fremvis din taske til inspektion. Ryanair kan forhandle en løsning med dig, uanset om de reparerer skaden, erstatter indholdet eller på anden måde kompenserer dig.

  • Udfyld et krav om erstatning.

I tilfælde af beskadiget bagage skal du indsende et krav om erstatning inden for 7 dage. Den maksimale erstatning i henhold til Montrealkonventionen er 1.519 SDR, hvilket svarer til cirka 1900 €.

Sporing af din manglende bagage

Når du udfylder din PIR-rapport, får du tildelt et referencenummer. Dette skal bruges til erstatningskravet, men også til at spore din manglende bagage. For at tjekke status for din bagage via flyselskabets hjemmeside skal du indtaste referencenummeret.


Hvordan kan AirHelp hjælpe med problemer med bagage med Ryanair?

Du kan kræve kompensation direkte fra flyselskabet eller via en tredjepartsekspert som AirHelp. Indtil videre har vi vundet kompensation for 3 millioner passagerer verden over, især i tilfælde af forsinkede flyvninger, aflysninger og overbooking. Men hvis du er medlem af AirHelp+, kan vi også hjælpe dig i tilfælde af bagageproblemer.

Vi håndterer al kommunikation med flyselskabet, følger op og kæmper for maksimal kompensation, når flyselskaber tilbyder utilstrækkelige betalinger. På denne måde kan du fortsætte din rejse med ro i sindet, mens vi håndterer besværet med din bagage.


Ofte stillede spørgsmål om bagageproblemer med Ryanair


Nylige forsinkelser og aflysninger

Dato

Flynummer

Flyselskab

Rute

Status

13.12.2025

06.05

FR4654

Ryanair

Naples (NAP)

Cagliari (CAG)

AnnulleretTjek kompensation

13.12.2025

05.30

FR3748

Ryanair

Charleroi (CRL)

Pisa (PSA)

AnnulleretTjek kompensation

13.12.2025

05.05

FR5174

Ryanair

Memmingen (FMM)

Banja Luka (BNX)

AnnulleretTjek kompensation

13.12.2025

05.00

FR952

Ryanair

Pisa (PSA)

Valencia (VLC)

AnnulleretTjek kompensation

13.12.2025

05.00

FR452

Ryanair

Nürnberg (NUE)

Palma Mallorca (PMI)

AnnulleretTjek kompensation

13.12.2025

04.55

FR4484

Ryanair

Nürnberg (NUE)

Thessaloniki (SKG)

AnnulleretTjek kompensation

13.12.2025

04.55

FR5636

Ryanair

Gothenburg (GOT)

Banja Luka (BNX)

AnnulleretTjek kompensation

13.12.2025

04.50

FR1111

Ryanair

Paphos (PFO)

Tel Aviv-Yafo (TLV)

AnnulleretTjek kompensation

13.12.2025

04.50

FR2020

Ryanair

Budapest (BUD)

Palermo (PMO)

AnnulleretTjek kompensation

13.12.2025

04.50

FR755

Ryanair

Vienna (VIE)

Stockholm (ARN)

AnnulleretTjek kompensation
Kan du ikke se dit fly? Brug vores fulde kompensationstjek, så ser vi på det. Tjek din flyvning
  • FR4654

    Ryanair

    Annulleret

    Naples

    Cagliari

    NAP

    CAG

    13.12.2025

    06.05

    Tjek kompensation
  • FR3748

    Ryanair

    Annulleret

    Charleroi

    Pisa

    CRL

    PSA

    13.12.2025

    05.30

    Tjek kompensation
  • FR5174

    Ryanair

    Annulleret

    Memmingen

    Banja Luka

    FMM

    BNX

    13.12.2025

    05.05

    Tjek kompensation
  • FR952

    Ryanair

    Annulleret

    Pisa

    Valencia

    PSA

    VLC

    13.12.2025

    05.00

    Tjek kompensation
  • FR452

    Ryanair

    Annulleret

    Nürnberg

    Palma Mallorca

    NUE

    PMI

    13.12.2025

    05.00

    Tjek kompensation
  • FR4484

    Ryanair

    Annulleret

    Nürnberg

    Thessaloniki

    NUE

    SKG

    13.12.2025

    04.55

    Tjek kompensation
  • FR5636

    Ryanair

    Annulleret

    Gothenburg

    Banja Luka

    GOT

    BNX

    13.12.2025

    04.55

    Tjek kompensation
  • FR1111

    Ryanair

    Annulleret

    Paphos

    Tel Aviv-Yafo

    PFO

    TLV

    13.12.2025

    04.50

    Tjek kompensation
  • FR2020

    Ryanair

    Annulleret

    Budapest

    Palermo

    BUD

    PMO

    13.12.2025

    04.50

    Tjek kompensation
  • FR755

    Ryanair

    Annulleret

    Vienna

    Stockholm

    VIE

    ARN

    13.12.2025

    04.50

    Tjek kompensation
Kan du ikke se dit fly? Brug vores fulde kompensationstjek, så ser vi på det. Tjek din flyvning

Flere flyselskaber, vi kan hjælpe dig med at få kompensation:

Sas Scandinavian Airlines