SAS-kompensation for mistet, forsinket og beskadiget bagage
.jpg?updatedAt=1754482644879&tr=f-auto)
Få kompensation for flyafbrydelser
Op til 600 € pr. person
For forsinkelser, aflysninger, og mere
Tjek din flyvning på 2 minutter
Normalt ender en vellykket rejse med, at du skal hente din bagage ved bagagebåndet – men så ubesværet går det desværre ikke altid. Hvis din bagage bliver væk, forsinket eller beskadiget på en SAS-flyvning, kan du være berettiget til kompensation i henhold til international lov. AirHelp er her for at hjælpe dig med at forstå dine rettigheder og guide dig gennem processen med at kræve kompensation eller refusion.
ET HURTIGT OVERBLIK
Kend dine bagagerettigheder hos SAS
Hvis din bagage bliver væk, forsinket eller beskadiget, har du i henhold til Montrealkonventionen ret til erstatning på op til 1.519 SDR (ca. 1900 €).
Indsend straks en PIR (Property Irregularity Report) til lufthavnens hittegodskontor (eller til SAS' serviceskranke, hvis der er sådan en).
Du skal indgive krav til SAS inden for 21 dage for forsinket eller mistet bagage og inden for 7 dage for beskadiget bagage.
AirHelp kan hjælpe dig med at kræve op til 1900 € fra flyselskabet for mistet, forsinket eller beskadiget bagage.
SAS forsinket bagage: kompensation og dine rettigheder
Hvis din bagage er blevet beskadiget, mistet eller forsinket på en flyvning med SAS, er dine passagerrettigheder beskyttet i henhold til Montrealkonventionen. Denne traktat fastlægger flyselskabets ansvar i tilfælde af bagageproblemer, herunder regler om erstatning og refusion af udgifter, som kan nå op på 1.519 SDR (Special Drawing Rights), svarende til ca. 1900 €.
Refunderbare udgifter omfatter nødvendige genstande såsom toiletartikler, undertøj, medicin og nødvendigt ekstratøj, mens din bagage er forsinket, mens erstatningen kan dække reparation af en beskadiget kuffert eller refusion for mistet bagage og dens indhold.
Dette skal du gøre straks efter et bagageproblem med SAS
I tilfælde af forsinket, mistet eller beskadiget bagage er der visse skridt, du bør tage for at gøre dine rettigheder gældende og kræve erstatning fra flyselskabet:
trin 1
Indsend dine flyoplysninger
Vi tjekker for kompensation under de relevante og gældende love.
trin 2
Vi håndterer det hele
Der er intet papirarbejde eller lange telefonkøer for dig!
Hvad er forskellen mellem at rapportere et problem og indgive en klage?
Det første skridt er at indberette problemet. Ved at gøre dette indberetter du bagageproblemet og udfylder en Property Irregularity Report (PIR): Dette skal gøres direkte i lufthavnen, så snart bagageproblemet opstår.
At indgive et krav er processen med at anmode om erstatning for udgifter eller tab, der er opstået på grund af bagageproblemet. Dette kræver, at du først har indberettet problemet og fået en PIR.
For at kræve erstatning og refusion for bagage fra SAS er begge dele påkrævet, og begge dele har strenge tidsfrister.
Tidsfrister for bagagekrav
For at opnå refusion eller erstatning fra flyselskabet i henhold til Montreal-konventionen skal du overholde de gældende tidsfrister:
The Property Irregularity Report (PIR) skal udfyldes strakt i lufthavnen.
Krav om erstatning skal indgives inden for 7 dage for beskadiget bagage eller inden for 21 dage for forsinket bagage.
Tabellen nedenfor vil give et bedre overblik:
| Problem | PIR i lufthavnen | Krav til flyselskabet |
|---|---|---|
| Forsinket | Øjeblikkeligt i lufthavnen | Inden for 21 dage efter, du modtaget bagagen |
| Mistet | Øjeblikkeligt i lufthavnen | Inden for 2 år (når bagage er erklæret mistet efter 21 dage) |
| Beskadiget | Øjeblikkeligt i lufthavnen | Inden for 7 dage efter at have modtaget bagagen |
SAS forsinket bagage kompensation
Hvad skal du gøre, hvis din bagage er forsinket med SAS?
Hvis din bagage ikke ankommer med dit SAS-fly, skal du straks rapportere forsinkelsen i bagageudleveringsområdet og udfylde en PIR-formular.
I henhold til Montreal-konventionen har du ret til refusion af udgifter, der er opstået som følge af forsinket bagage, så du kan købe nødvendige ting som undertøj, toiletartikler og andre nødvendigheder.
Gem alle kvitteringer, og tag et billede af hver enkelt, så du altid har en sikkerhedskopi og kan sende SAS bevis for alle udgifter, når du indsender dit krav om refusion for forsinket bagage.
Sådan indsender du bagagekrav til SAS
Du kan indgive krav om forsinket bagage direkte på flyselskabets hjemmeside. Sørg for at have følgende til rådighed:
PIR-referencenummer
Boardingkort og flyoplysninger
Kvitteringer for dine udgifter
Selvom du har 21 dage til at indsende dit krav (fra den dato, hvor din bagage blev returneret til dig), anbefales det at indsende dit kompensationskrav så hurtigt som muligt. Hvis du er AirHelp+-medlem, kan du lade AirHelp håndtere det hele for at maksimere dine chancer for at få refusion.
Hvor meget kompensation kan du få?
I henhold til Montreal-konventionen er flyselskabets erstatningsansvar begrænset til 1.519 SDR (Special Drawing Rights) pr. passager, hvilket svarer til ca. 1900 €. Normalt kan kun rimelige udgifter, der er afholdt som følge af forsinkelsen, refunderes, f.eks.:
Nødvendigt tøj og undertøj
Toiletartikler og personlig hygiejneartikler
Nødvendig medicin
Telefonopladere eller andre lignende behov
Udgifter til vaskeri ved længere forsinkelser
Luksusindkøb vil sandsynligvis ikke blive refunderet, men forretningstøj, der f.eks. er nødvendigt for at kunne udføre arbejdsopgaver, kan betragtes som en nødvendig udgift som følge af forsinkelsen.
Kompensation og erstatning for mistet bagage med SAS
Hvad du skal gøre, hvis SAS mister din bagage
Hvis din forsinkede bagage ikke bliver fundet inden for 21 dage, anses den automatisk for at være mistet. Uanset om der er gået 21 dage, eller SAS erklærer bagagen mistet inden denne frist, har du ret til at kræve erstatning. Du har specifikt ret til:
Kompensation for værdien af kufferten/tasken og indholdet af bagage.
Refundering af udgifter afholdt som følge af bagageforsinkelsen, dvs. før den rent faktisk blev erklæret mistet.
Sådan kræver du erstatning for din mistede bagage fra SAS
Processen for erstatningskrav for mistet bagage minder om den, vi allerede har set i tilfælde af forsinkelse. I dette tilfælde skal du dog også have en oversigt over indholdet af din kuffert for at kunne anmode om erstatning.
Sørg for at have følgende klar:
PIR-referencenummer
Boardingkort og flyoplysninger
En detaljeret liste over mistede genstande og anslået værdi af indholdet
Kvitteringer for udgifter på grund af den forsinkede/mistede bagage
Hvor meget kan du få i kompensation?
Selv i tilfælde af mistet bagage er det maksimale beløb i henhold til Montrealkonventionen 1.519 SDR, hvilket svarer til cirka 1900 €. Ved forsinket bagage kan du kræve refundering af ekstra udgifter (f.eks. til toiletartikler osv.), men ved mistet bagage kan du også kræve erstatning fra SAS for selve bagagen og indholdet af den.
Hvis du er medlem af AirHelp+, kan du få AirHelp til at klare hele processen for dig, så du kan få erstatning og refundering af de udgifter, du har haft, og for selve bagagen, du eventuelt har mistet.
Kompensation for beskadiget eller ødelagt bagage med SAS
Her er hvad du skal gøre, hvis din bagage er beskadiget ved ankomst:
Anmeld skaden, efter du har modtaget din bagage.
Udfyld en formular med skaden, eller en PIR (Property Irregularity Report).
Dokumentér skaden – tag billeder af den beskadigede bagage og dens indhold.
Vis din kuffert/taske til inspektion. SAS kan forhandle en løsning med dig, uanset om de reparerer skaden, erstatter indholdet eller på anden måde kompenserer dig.
Indsend et krav.
Når det handler om beskadiget bagage, skal du indsende et krav om erstatning inden for 7 dage. Den maksimale erstatning i henhold til Montrealkonventionen er 1.519 SDR eller cirka 1900 €.
Spor din manglende bagage
Når du udfylder PIR-rapporten får du tildelt et referencenummer/sagsnummer. Dette skal bruges ved et erstatningskrav, men også til at spore din manglende bagage. For at tjekke status for din bagage via flyselskabets hjemmeside skal du indtaste referencenummeret, der er knyttet til PIR-rapporten.
Hvordan kan AirHelp hjælpe ved SAS-bagageproblemer?
Du kan kræve kompensation direkte fra flyselskabet eller via en tredjepartsekspert som AirHelp. Indtil videre har vi vundet kompensation for 3 millioner passagerer verden over, især når det handler om forsinkede flyvninger, aflysninger og overbooking. Men hvis du er medlem af AirHelp+, kan vi også hjælpe dig i tilfælde af bagageproblemer.
Vi håndterer al kommunikation med flyselskabet, følger op på manglende svar og kæmper for maksimal kompensation, når flyselskaber ikke accepterer de fastsatte satser. På denne måde kan du fortsætte din rejse med ro i sindet, mens vi håndterer besværet med din bagage.
Ofte stillede spørgsmål om bagageproblemer med SAS
Nylige forsinkelser og aflysninger
Dato | Flynummer | Flyselskab | Rute | Status | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
12.12.2025 | 05.15 | SK2756 | Sas Norway | Poznan (POZ) Copenhagen (CPH) | Annulleret | Tjek kompensation |
12.12.2025 | 05.00 | TP1937 | Tap Air Portugal | Porto (OPO) Lisbon (LIS) | Annulleret | Tjek kompensation |
12.12.2025 | 05.00 | SK27 | Sas Norway | Umea (UME) Stockholm (ARN) | Annulleret | Tjek kompensation |
12.12.2025 | 04.30 | SK743 | Sas Norway | Vilnius (VNO) Copenhagen (CPH) | Annulleret | Tjek kompensation |
11.12.2025 | 03.40 | DL3116 | Delta Air Lines | Atlanta (ATL) Fletcher (AVL) | Annulleret | Tjek kompensation |
12.12.2025 | 01.50 | AF1391 | Air France | Istanbul (IST) Paris (CDG) | Annulleret | Tjek kompensation |
11.12.2025 | 23.59 | DL814 | Delta Air Lines | New York (JFK) West Palm Beach (PBI) | Annulleret | Tjek kompensation |
12.12.2025 | 23.40 | SQ952 | Singapore Airlines | Singapore (SIN) Jakarta (CGK) | Annulleret | Tjek kompensation |
11.12.2025 | 23.30 | TP1938 | Tap Air Portugal | Lisbon (LIS) Porto (OPO) | Annulleret | Tjek kompensation |
11.12.2025 | 23.25 | DL496 | Delta Air Lines | New York (JFK) Dallas (DFW) | Annulleret | Tjek kompensation |
- Annulleret
SK2756
•Sas Norway
Poznan
••Copenhagen
POZ
CPH
Tjek kompensation12.12.2025
05.15
- Annulleret
TP1937
•Tap Air Portugal
Porto
••Lisbon
OPO
LIS
Tjek kompensation12.12.2025
05.00
- Annulleret
SK27
•Sas Norway
Umea
••Stockholm
UME
ARN
Tjek kompensation12.12.2025
05.00
- Annulleret
SK743
•Sas Norway
Vilnius
••Copenhagen
VNO
CPH
Tjek kompensation12.12.2025
04.30
- Annulleret
DL3116
•Delta Air Lines
Atlanta
••Fletcher
ATL
AVL
Tjek kompensation11.12.2025
03.40
- Annulleret
AF1391
•Air France
Istanbul
••Paris
IST
CDG
Tjek kompensation12.12.2025
01.50
- Annulleret
DL814
•Delta Air Lines
New York
••West Palm Beach
JFK
PBI
Tjek kompensation11.12.2025
23.59
- Annulleret
SQ952
•Singapore Airlines
Singapore
••Jakarta
SIN
CGK
Tjek kompensation12.12.2025
23.40
- Annulleret
TP1938
•Tap Air Portugal
Lisbon
••Porto
LIS
OPO
Tjek kompensation11.12.2025
23.30
- Annulleret
DL496
•Delta Air Lines
New York
••Dallas
JFK
DFW
Tjek kompensation11.12.2025
23.25