Montreal-konventionens erstatning: hvad amerikanske passagerer skal vide

I henhold til Montreal-konventionen kan du:
Opkræv flyselskaber for skader eller skader de forårsagede.
Få op til 7850 € for flyforsinkelser og aflysninger.
Få op til 1900 € for bagageproblemer.
Forsinkede og aflyste flyrejser kan være dyre, især når du skal betale for hoteller eller går glip af arrangementer. Hvis flyselskabet også mister eller beskadiger din bagage, løber omkostningerne endnu mere op.
Heldigvis, hvis du flyver internationalt, har du næsten helt sikkert grundlæggende beskyttelse under Montrealkonventionen (MC99). Den giver dig mulighed for at kræve omkostninger forårsaget af flyselskabet tilbage — men det er kompliceret! Lad os gøre det klarere.
OVERBLIK
Passagerrettigheder under Montreal-konventionen
Flyselskaber er ansvarlige, hvis de forårsager død eller skade på passagerer — op til et maksimum på omkring $200.000 afhængigt af valutakursen.
Ved en forsinkelse eller aflysning kan flyselskaber skulle betale op til 7850 € i erstatning for ting som hoteller eller mistede forbindelser.
Omkostningerne ved beskadiget eller erstattet bagage bæres af flyselskabet — op til 1900 € — hvis de var skyld i det, og hvis du gør krav inden for strenge frister.
I USA er erstatning ofte begrænset til økonomisk tab, men andre jurisdiktioner som EU anerkender også krav om erstatning for tort og svie.
Konventionen er anerkendt af over 140 lande og territorier – herunder USA, EU og de fleste FN-medlemsstater.
Den gælder kun for internationale flyvninger. Indenrigsflyvninger vil være inkluderet, hvis der er et planlagt mellemlanding i et andet land under rejsen.
Du kan kræve erstatning op til 2 år, men du skal indsende krav for beskadiget bagage inden for 7 dage og krav om forsinket bagage inden for 21 dage.
Montreal-konventionen tilbyder mindre beskyttelse end specifikke passagerbeskyttelseslove. Den fungerer ud fra et sagsbaseret princip og det er også kompliceret, fordi forskellige regioner fortolker reglerne på forskellige måder.
Hvis du har haft en forsinket eller aflyst flyrejse, vil AirHelp undersøge, hvilke love der gælder, og vi vil oprette dit krav i henhold til den lov, der er bedst for din sag.
trin 1
Indsend dine flyoplysninger
Vi tjekker for kompensation i henhold til gældende lovgivning
trin 2
Vi håndterer alt
Intet papirarbejde eller timevis i telefonkø for dig!
Det første skridt er at bruge AirHelps hurtige og nemme erstatningsberegner til at finde ud af, om du er berettiget.
På grund af det ekstra arbejde, det indebærer, vi behandler kun krav under Montreal-konventionen i et begrænset antal sager. Vi vil rådgive dig, når du indsender dit krav, om vi kan hjælpe i din sag, eller om det er bedre for dig at kontakte dit flyselskab direkte.
Ingen gevinst, intet gebyr!
Vi opkræver kun et gebyr, hvis vi opnår kompensation til dig. For mere information, se hvad vi opkræver når du vinder.
Hvad er Montreal-konventionen?
Montreal-konventionen er en aftale om flypassagerrettigheder, som over 140 lande har opretholdt siden 1999. Den gør flyselskaber økonomisk ansvarlige for tilskadekomst og dødsfald blandt passagerer, skade på eller tab af deres bagage, og omkostninger (kaldet erstatning), der opstår som følge af forsinkede, aflyste eller overbookede fly.
Montreal-konventionen bruger ikke ordet “kompensation” til at beskrive, hvad passagerer er berettiget til. I stedet taler den om erstatning hvilket enten betyder penge man får for personskader, eller penge til at dække omkostninger en person har haft f.eks. på grund af tab af bagage.
Montreal-konventionen kan bruges til at kræve erstatning for:
Mistet, forsinket eller beskadiget bagage
Aflysning, forsinkelse eller overbooking af en flyrejse — så længe det var flyselskabets skyld
Forskellige lande fortolker dog “erstatning” forskelligt.
Fortolkningen af hvad erstatning præcis omfatter, varierer afhængigt af, hvor din sag behandles. I nogle jurisdiktioner, som f.eks. USA, er erstatning begrænset til økonomiske tab. Hvis du går glip af en forudbetalt reservation, skal betale for en ekstra nat på et hotel eller pådrager dig andre uforudsete udgifter på grund af problemer med flyrejser, bør du få refunderet dine udgifter. Du skal normalt fremlægge dokumentation for hændelsen og kvitteringer for dine udgifter.
I andre dele af verden, som f.eks. EU, kan passagerer også være berettiget til at kræve erstatning for følelsesmæssige tab. Disse forskelle vurderes fra sag til sag, og vi anbefaler at søge specialiseret professionel rådgivning i disse slags sager. AirHelp behandler i øjeblikket ikke disse typer af krav.
Hvad er artikel 19 i Montreal-konventionen?
Artikel 19 i Montrealkonventionen fastslår, at et luftfartsselskab er ansvarligt for “skade forårsaget af forsinkelse i lufttransport af passagerer, bagage …” medmindre det beviser, at det tog “alle rimelige foranstaltninger” for at undgå forstyrrelsen. I almindelige vendinger:
Forsinket fly? Du kan være berettiget til at få dækket faktiske økonomiske tab – hotel, måltider, mistede forbindelser – op til 7850 €.
Aflyst fly? Samme regel gælder, hvis aflysningen var inden for flyselskabets kontrol (f.eks. mangel på besætning, mekaniske problemer).
Bagageproblemer: artikel 19 gælder også for forsinket, mistet eller beskadiget bagage.
Montreal-konventionen gælder for alle internationale flyvninger mellem lande og territorier, der overholder reguleringen. I øjeblikket overholder over 140 lande og territorier den.
USA, Canada, Mexico og alle EU's medlemsstater anerkender konventionen. Faktisk gør de fleste af FN's medlemsstater det. Det betyder, at næsten alle store luftfartsmarkeder bruger den.
Bagagekrav under Montreal-konventionen
Montreal-konventionen er yderst nyttig til at sikre, at du kan kræve refusion for alle former for bagageproblemer, herunder forsinket, mistet og beskadiget bagage.
I henhold til konventionen, hvis problemet opstod, mens bagagen var under flyselskabets opsyn, kan passagerer gøre krav på op til 1900 € for den.
Vær opmærksom på, at der er strenge tidsfrister for nogle bagagekrav. Så hvis din bagage ikke ankommer som forventet, eller hvis dine tasker ankommer stærkt beskadiget, skal du informere flyselskabet med det samme, helst mens du stadig er i lufthavnen.
Bagage betragtes som tabt, hvis flyselskabet ikke kan fortælle dig, hvor den befinder sig. Forsinket bagage har i teorien en kendt placering, men er endnu ikke nået frem til din destination.
I henhold til Montreal-konventionen forsinket bagage automatisk behandles som tabt efter 21 dage. I begge situationer skal du informere flyselskabet så hurtigt som muligt, helst i lufthavnen.
Hvor mange penge kan jeg få?
Montreal-konventionen specificerer ikke nogen kompensationsbeløb i tilfælde af forsinkelser eller aflysninger. Den giver snarere passagerer mulighed for at erstatningskrav.
Det betyder, at det er vigtigt at gemme alle dine kvitteringer for at bevise, hvad du har brugt.
Så hvis du går glip af en forudbetalt reservation, skal betale for en ekstra nat på et hotel eller pådrager dig andre uforudsete udgifter på grund af flyrejseproblemer, kan du få refunderet, men op til et maksimumbeløb på 7850 €.
| Skader | Erstatningsgrænse |
|---|---|
| Personskade eller død | Op til $200.000 |
| Skader — omkostninger som følge af afbrudte flyrejser (kan omfatte erstatning for følelsesmæssig skade i EU) | Op til 7850 € |
| Erstatning for mistet, forsinket eller beskadiget bagage | Op til 1900 € |
Bemærk: Erstatningsbeløb i Montreal-konventionen er angivet i særlige trækningsrettigheder (SDR'er), en regneenhed defineret af Den Internationale Valutafond. Det betyder, at de beløb, vi viser, vil variere en smule afhængigt af de aktuelle valutakurser.
Hvis du ønsker at gøre krav på din beskadigede, mistede eller forsinkede bagage, skal du anmelde det hurtigst muligt, da Montreal-konventionen har strenge tidsfrister for disse.
Erstatningskrav for beskadiget bagage skal indsendes inden for 7 dage, og krav om forsinket bagage i henhold til Montreal-konventionen skal indgives inden for 21 dage. Bagage, der har været forsvundet i mere end 21 dage, betragtes som tabt, hvilket betyder, at du vil have 2 år til at indsende et krav.
For andre forhold kan du gøre krav på erstatning for skader op til 2 år efter din flyafbrydelse. Vi anbefaler dog kraftigt, at du indsender dit krav så hurtigt som muligt efter begivenheden.
| Problem | Kravfrist |
|---|---|
| Flyforsinkelse | 2 år |
| Beskadiget bagage | 7 dage |
| Forsinket bagage | 21 dage |
| Mistet bagage | 2 år |
Ekstraordinære omstændigheder (også nogle gange kendt som force majeure) er situationer, hvor et flyselskab ikke betragtes som ansvarlig for forsinkelsen, og derfor ikke skal betale erstatning.
Nogle eksempler på ekstraordinære omstændigheder er:
Severe weather problems
Sikkerhedsrisici
Politisk uro
Strejker blandt lufthavnspersonale eller flyveledelse
Det er værd at bemærke, at flyselskaber stadig skal vise, at de har truffet rimelige foranstaltninger for at forhindre forsinkelser eller aflysninger. Hvis du for eksempel blev forsinket på grund af dårligt vejr, men andre flyselskaber havde forberedt sig tilstrækkeligt på situationen og var i stand til at forhindre en betydelig forsinkelse, bør du stadig have ret til at klage.
Sådan indgiver du en klage i henhold til Montreal-konventionen
I modsætning til andre typer krav om passagerrettigheder, skal bagagekrav starte i lufthavnen. Forlad ikke lufthavnen uden at anmelde det til skranken for tabt bagage!
Du skal udfylde en skadesrapport (PIR)/erklæring om tab inden for 7 dage efter hændelsen for beskadiget eller mistet bagage. Gem derefter kvitteringer for alt, du skal erstatte. Hvis din bagage er forsvundet i 21 dage, men er beskadiget, når den dukker op, skal du sende et nyt skriftligt krav for skaden til flyselskabet (inklusive dine flydokumenter, kvitteringer, erstatningskøb) inden for 7 dage.
Kontroller straks for skader, og tag billeder, som du kan vedlægge dit krav. Ideelt set bør du have billeder fra før din flyrejse til at hjælpe dig med at bevise dit krav.
PIR-formular (Property Irregularity Report)
Boardingkort med flynummer
Bagagemærkenummer
Beskrivelse af din bagage
Liste over kuffertindhold
Billeder af beskadiget bagage
Kvitteringer for nødkøb
På grund af det ekstra arbejde, der er forbundet med at håndtere krav i henhold til Montreal-konventionen, kan vi i øjeblikket kun understøtte krav for vores AirHelp+-medlemmer.
Vi undersøger andre måder, vi kan hjælpe alle passagerer på, herunder bagagekrav og at kombinere MC99-krav med vores eksisterende flykompensationsservice.
Hvis vi kan behandle dit krav, klarer vi alt det andet, herunder indsendelse af dine dokumenter og at gå rettens vej, hvis det er nødvendigt. Vi opkræver intet på forhånd, så du betaler os kun, hvis vi vinder penge til dig. Her er lidt info om hvad vi opkræver.
At gøre krav hos os betyder, at du ikke skal betale en advokat for at tage din sag – og du bliver ikke ramt af sagsomkostninger, selv hvis du taber sagen!
Vi er over 400 juridiske eksperter, som alle er dedikerede til at kæmpe for dine flypassagerrettigheder og skaffe dig de penge, du har krav på, når flyselskaberne begår fejl!
Vi er den globale leder inden for flykompensation
253+ millioner
fly kontrolleret sidste år
12+ millioner
har beskyttet deres fly med AirHelp+
3+ millioner
passagerer fik succesfuldt udbetalt kompensation
60+
partnerskaber med de mest kendte rejsebrands
Ofte stillede spørgsmål om Montreal-konventionen
100 € når dit fly er forstyrret
100 € for en mistet eller forsinket kuffert
Adgang til lounge under en forstyrrelse
Ingen gebyrer fratrækkes din kompensation
Dedikeret ekspertsupport 24/7