
Få kompensation for flyafbrydelser
Op til 600 € pr. person
For forsinkelser, aflysninger, og mere
Tjek din flyvning på 2 minutter
Aflysninger, forsinkelser og overbookinger: Når flyrejser ikke går som planlagt, kan du bruge AirHelp til at forstå dine rettigheder og kræve den kompensation, du er berettiget til.
Hvornår kan du få kompensation?
I henhold til Saudi-Arabiens luftfartslovgivning kan passagerer være berettiget til kompensation på indenrigs- og internationale flyrejser, der er aflyst, forsinket over 3 timer, eller overbooket, hvis det resulterer i, at du nægtes boarding. Loven beskytter dig, hvis:
Din flyrejse afgår fra Saudi-Arabien, uanset hvilket flyselskab du flyver med.
Din flyrejse til Saudi-Arabien er med et nationalt flyselskab.
Din berettigelse påvirkes ikke af din alder, nationalitet, eller om din billet var nedsat eller en del af en rejsepakke.
Hvornår og hvordan man indsender et krav
Alle krav skal indsendes til flyselskabet inden for 60 dage.
Luftfartsselskabet skal svare passagererne inden for 14 dage og give dem en estimeret behandlingstid samt et referencenummer for kravet.
Om nødvendigt kan passagerer eskalere krav og klager til General Authority of Civil Aviation (GACA) ved hjælp af det referencenummer, som flyselskabet har oplyst.
Hvis flyselskabet ikke svarer inden for 14 dage, kan sagen komme for retten.
Denne proces kan virke skræmmende, men AirHelp kan gøre det enkelt og stressfrit ved at håndtere alt for dig.
Vi fortæller dig gratis, om du er berettiget til kompensation inden for få minutter. Og at indsende et krav hos os er helt risikofrit, da vi kun opkræver et gebyr, hvis vi vinder din sag.
Hvilken kompensation har du ret til?
Hvor meget kompensation du kan modtage, afhænger af, hvad der er sket med dit fly. Du kan se reglerne for almindelige forstyrrelser nedenfor.
Det er også godt at vide, at hvis du har ret til kompensation, skal flyselskabet betale dig inden for 15 dage.
Kompensation for forsinkede flyafgange
| Hvor forsinket ankom du? | Kompensation |
|---|---|
| 3-6 timers forsinkelse | €60 |
| Mere end 6 timer | €180 |
Din forsinkelse er beregnet ud fra, hvor sent du ankom til din destination sammenlignet med din planlagte ankomsttid. Hvis du aldrig fløj, får du de beløb, der er angivet i tabellen for aflyste fly.
Kompensation for aflyste fly
| Hvornår blev du informeret om aflysningen? | Kompensation |
|---|---|
| 60 dage - 14 dage før | 50 % af billetprisen (gennemsnit: €200) |
| 14 dage – 24 timer før | 75 % af billetprisen (gennemsnit: €300) |
| Mindre end 24 timer før | 150 % af billetværdien (gennemsnit: €600) |
Du får denne kompensation, hvis du ikke kunne flyve, fordi dit fly blev aflyst. Det er penge, du får ud over en fuld refusion for flyrejsen!
Men hvis flyselskabet tilbød dig en alternativ flyrejse, og du stadig nåede din destination på trods af aflysningen, får du i stedet det kompensationsbeløb, der er vist i tabellen for forsinkede fly.
Kompensation for andre forstyrrelser
| Hvad skete der? | Kompensation | |
|---|---|---|
| Afvist boarding | Hvis der ikke tilbydes en alternativ flyafgang inden for 2 timer | 200 % af billetprisen |
| Nedgraderet | Passager accepterer nedgradering | 50 % af prisforskellen |
| Nedgraderet | Passager anmoder om opsigelse af kontrakt | 200 % af billetværdien |
| Ekstra mellemlanding | Hvis tilføjet efter billetkøb | €100 pr. mellemlanding |
Hvornår er du ikke berettiget til kompensation?
Ovenstående kriterier gælder ikke, hvis aflysningen eller forsinkelsen skyldes:
Sikkerheds- og tryghedsmæssige årsager baseret på godkendte GACA-rapporter
Force Majeure
Det er op til GACA at erklære, hvad der udgør en Force Majeure, men det er typisk en usædvanlig, uforudsigelig og uundgåelig omstændighed.
Selv i tilfælde, hvor flyselskabet ikke skal betale erstatning, bør det stadig løbende informere passagererne om de seneste oplysninger og eventuelle relevante ændringer samt yde passende pleje og støtte.
Så, hvornår er du berettiget til kompensation?
Teknisk fejl på fly
Operationelle forhold
Planlægningsproblemer forårsaget af luftfartsselskaber eller deres ansatte
Dette er blot nogle af de årsager til forstyrrelser, der er ikke betragtes som force majeure, hvor berørte passagerer kan være berettiget til kompensation.
Hvilken pleje skal flyselskaberne yde?
Hvis din flyafgang er forsinket i et vist tidsrum, har flyselskabet pligt til at give dig nødvendig pleje og service. Hvis pleje ikke ydes, er du berettiget til kompensation.
| Ventetid | Flyselskabet skal tilbyde | Kompensation (hvis assistance ikke ydes) |
|---|---|---|
| 1 time | Læskedrikke og snacks | ~€12 |
| 3 timer | Måltider | ~€36 |
| 6 timer | Indkvartering og transport dertil | ~€600 |
I tilfælde af en flyaflysning, hvor passageren allerede befinder sig i lufthavnen, er flyselskabet også forpligtet til at finde dem en alternativ flyrejse.
Hvem bør ikke nægtes boarding?
I tilfælde som overbookinger bør visse passagerer ikke nægtes boarding, og disse inkluderer:
Passagerer med særlige behov
Passagerer med handicap
Førstegradsslægtninge eller medfølgende husassistenter
Uledsagede mindreårige
Rejsegrupper
Derudover bør en passager ikke nægtes boarding, hvis der er en ledig plads på en højere klasse på samme fly. I dette tilfælde er flyselskabet forpligtet til at opgradere passageren gratis.
Rettigheder for passagerer med særlige behov
Hvis en passager med særlige behov nægtes boarding, skal flyselskabet sikre en direkte eller indirekte flyvning til destinationen, samtidig med at den oprindeligt planlagte ankomsttid overholdes.
Hvis passageren nægtes boarding, og flyselskabet ikke træffer de passende foranstaltninger, kan kunden gøre krav på en kompensation til en værdi af 200 % af billetprisen på købstidspunktet.
Bagagekrav og forsinkelser på landingsbanen
Hvis din bagage bliver tabt, beskadiget eller forsinket, har passagerer ret til kompensation:
Hvis din bagage ankommer den følgende dag: ~€180
Hver ekstra dag: ~€70 (op til et maksimum på ~1900 €)
Tab eller skade af bagage: ~1900 €
Hvis din bagage ikke ankommer inden for 21 dage, betragtes den som tabt. Der kan indgives et krav om bagage for fly, der ankommer til Saudi-Arabien med et udenlandsk luftfartsselskab. Hvis en passager oplyser luftfartsselskabet om værdifulde genstande, inden bagagen checkes ind ved hjælp af de korrekte formularer, beregnes erstatningen i henhold til den værdi, der er angivet i formularen.
I tilfælde af forsinkelser på startbanen skal passagerer have fri adgang til toiletter, tilstrækkelig ventilation og aircondition, mad og drikke samt løbende kommunikation. Passagerer har tilladelse til at forlade flyet efter 3 timer, medmindre der er en grund til ikke at gøre det. Hvis passagerer ikke længere ønsker at flyve, kan de også betragte flyvningen som annulleret og kræve passende kompensation.
Passagerrettigheder i Saudi-Arabien
I Saudi-Arabien er passagerer beskyttet af Customer Protection Department (CPD) under General Authority of Civil Aviation (GACA). CPD er ansvarlig for at modtage, gennemgå og analysere klager mod luftfartsselskaber, så længe sagen falder inden for rammerne af passagerrettigheder beskrevet i GACA's politik.
Dette betyder, at der er love på plads for din sikkerhed i tilfælde af forstyrrelser eller uheld under flyrejser.
GACA-reglerne opretholder disse passagerrettigheder. Dette betyder, at hvis flyselskabet ikke overholder flykontrakten mellem flyselskabet og passageren, har passageren ret til at anlægge sag ved den relevante domstol. Domstolen vil derefter vurdere omfanget af skaden og træffe beslutning om et erstatningsbeløb.