Lufthansa-kompensation for forsinkede og aflyste flyvninger
.jpg?updatedAt=1754470936779&tr=f-auto)
Få kompensation for flyafbrydelser
Op til 600 € pr. person
For forsinkelser, aflysninger, og mere
Tjek din flyvning på 2 minutter
Når din Lufthansa-flyvning er forsinket eller aflyst, kan du være berettiget til kompensation på op til 600 € i henhold til den europæiske forordning EF 261. I denne guide lærer du om dine rettigheder som flypassager, hvornår du er berettiget til kompensation, og hvordan du indsender et krav.
AirHelp hjælper flypassagerer verden over med at få det, de har ret til, uden at skulle betale forudgående gebyrer. Tjek nu gratis, om du er berettiget til Lufthansa-kompensation.
ET HURTIGT OVERBLIK
Kend dine rettigheder til Lufthansa-flykompensation
Din ret til kompensation for forsinkede Lufthansa-flyvninger er i mange tilfælde beskyttet af den europæiske forordning (EF) nr. 261.
Kompensationen varierer mellem 250 € og 600 € pr. person, afhængigt af distancen på flyvningen. Beløbene er fastsat efter EF 261-reglerne, så Lufthansa kan ikke tilbyde dig mindre.
EF-forordning 261 gælder for alle flyvninger, der afgår fra EU, og EU-baserede flyselskaber, der ankommer til lufthavne i EU. Næsten alle Lufthansa-flyvninger er derfor omfattet af EF-forordning 261.
Du har ret til kompensation for forsinkelser på 3+ timer, aflysninger og nægtet boarding på Lufthansa-flyvninger, medmindre det skyldes ekstraordinære omstændigheder.
AirHelp støtter din ret til kompensation og gør kravsprocessen enkel. Vores assistance er risikofri – du betaler ingenting, hvis vi ikke vinder din kompensation.
Hvad gør jeg, hvis mit Lufthansa-fly er forsinket?
Bed Lufthansa-personalet om skriftlig bekræftelse af årsagen til forsinkelsen.
Gem dit boardingkort og alle andre rejsedokumenter, der beviser, at dit fly var forsinket.
Bed flyselskabet om at betale for dine måltider og forfriskninger, og om at sørge for et hotelværelse, hvis det er nødvendigt.
Gem dine kvitteringer, hvis din forsinkede flyrejse ender med at koste dig ekstra penge.
Indsend dit krav ved hjælp af vores kompensationstjekker for at få op til 600 €.
Lufthansa-kompensation: Hvad er mine rettigheder?
Du er beskyttet af den europæiske forordning (EF) nr. 261, så længe dit fly afgik fra EU eller ankom i EU med et EU-flyselskab.
Du skal have mad og drikkevarer, hvis du er forsinket i lufthavnen i over 2 timer, plus overnatning, hvis det er nødvendigt.
Hvis forsinkelsen ved ankomst overstiger 3 timer, kan du være berettiget til kompensation.
Kompensationen varierer fra 250 € til 600 €, afhængigt af distancen (f.eks. 400 € for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km).
Hvis forsinkelsen overstiger 5 timer, har du ret til at aflyse din flyvning og få refunderet billetten. Du har også ret til en returflyvning til din oprindelige afrejselufthavn, hvis det er nødvendigt.
Efter hvor mange timers forsinkelse har du ret til Lufthansa-kompensation?
1 times forsinkelse: Hvad siger loven?
En forsinkelse på en time giver dig ikke ret til kompensation eller assistance fra flyselskabet i form af måltider og drikkevarer. Du har dog ret til at blive informeret om forsinkelsen og dens udvikling.
I visse situationer kan selv en times forsinkelse dog give dig ret til kompensation, det er dog på en mere indirekte måde. For eksempel kan en times forsinkelse resultere i, at du misser et fly efter en mellemlanding, hvilket kan give en samlet forsinkelse på mere end 3-4 timer. Hvis du mener, at du falder ind under en af disse kategorier, kan du tjekke din berettigelse med vores gratis kompensationstjekker.
2 timers forsinkelse: påkrævet assistance
Hvis din Lufthansa-flyvning er forsinket med mindst 2 timer og er 1500 km eller mindre, har du ret til assistance, som omfatter:
Gratis måltider og forfriskninger passende til forsinkelsens varighed.
Adgang til kommunikation: to telefonopkald, gratis internetadgang og e-mails.
Hvis en overnatning er påkrævet, skal Lufthansa sørge for hotel- og lufthavnstransport.
Flyselskabet skal yde assistance gratis, selv i tilfælde hvor flyselskabet ikke er ansvarligt for forsinkelsen – f.eks. i tilfælde af dårligt vejr eller andre ekstraordinære omstændigheder.
3 timers forsinkelse: ret til compensation
Hvis dit Lufthansa-fly ankommer 3 timer forsinket eller mere, kan du ud over assistance være berettiget til kompensation i henhold til den europæiske forordning (EF) nr. 261.
5 timers forsinkelse: refundering og kompensation
Hvis forsinkelsen overstiger 5 timer, har du yderligere rettigheder:
Alternativ transport.
Ret til en refundering af billetten, hvis du ikke længere vil rejse.
Gratis returflyvning til din oprindelige lufthavn, hvis det er relevant.
Retten til refundering kommer oveni rette til kompensation.
Kompensationsbeløb for en Lufthansa-forsinkelse
Lufthansas kompensationsbeløb for flyforsinkelser er fastsat i den europæiske forordning (EF) nr. 261 og bestemmes af flyveafstand og forsinkelsens længde, ikke billetprisen:
For korte flyvninger på op til 1.500 km har passagerer ret til 250 € pr. person.
Mellemdistanceflyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km er berettiget til en kompensation på 400 € pr. passager.
Langdistanceflyvninger over 3.500 km kan give op til 600 € pr. passager.
Hvis du er forvirret, er her en simpel tabel, der kan hjælpe:
| Distance | Forsinkelser på over 3 timer |
|---|---|
| 1.500 km eller mindre | ✔️ 250 € |
| Flyvninger i EU over 1.500 km | ✔️ 400 € |
| Ikke-interne EU-flyvninger på 1.500-3.500 km | ✔️ 400 € |
| Ikke-interne EU-flyvninger over 3.500 km | ✔️ 600 € |
Lufthansa-kompensationsberegner
Er du usikker på, hvor meget du har ret til? Brug vores gratis kompensationsberegner nedenfor for at se, om du er berettiget og til hvor meget. Indtast blot dine flyoplysninger, så estimerer vi beløbet.
Vi håndhæver dine rettigheder som forbruger
Kompensation-beregner
Find ud af din forventede kompensation
250 €
Op til 1500 km
400 €
1500 – 3500 km
600 €
fra 3500 km
Aflyst Lufthansa-flyvning: refusion og kompensation
I tilfælde af aflysning af en Lufthansa-flyvning giver den europæiske forordning EF 261 dig nogle rettigheder med det samme:
Alternativ transport til din destination.
Refusion af billet, hvis du beslutter dig for ikke at rejse.
Ligesom ved forsinkelser har du også ret til pleje og assistance, herunder måltider, forfriskninger, kommunikationsrettigheder samt hotelværelse og transport til og fra lufthavnen, hvis det er nødvendigt.
Derudover kan du have ret til op til 600 € i kompensation.
Hvornår har du ret til kompensation for flyaflysning?
I tilfælde af aflysning af flyrejse er du berettiget til kompensation fra Lufthansa, hvis:
Du har modtaget en meddelelse om aflysning mindre end 14 dage før afrejse.
Flyselskabet er ansvarligt for aflysningen (f.eks. driftsproblemer eller personalemangel).
Hvis du tog en alternativ rejse, og du ankom meget senere end den oprindelige plan.
Flyselskabet kan undgå at betale kompensation, hvis de kunne tilbyde dig en alternativ flyvning, hvor du ankommer i din endelig lufthavn på et
Ligesom med forsinkede flyvninger er kompensationsbeløbet baseret på flyveafstand, ikke billetprisen, og varierer fra 250 € til 600 € pr. passager. I tilfælde af aflyste flyvninger afhænger berettigelsen til kompensation dog også af den givne meddelelse samt den tilbudte alternative flyvning. Sådan fordeler reglerne sig baseret på tidspunktet:
| Meddelelse | Alternativ flyvning | Kompensation |
|---|---|---|
| Mindre end 14 dage | Ikke tilbudt alternativ flyvning | 250 €-600 € |
| 7-14 dage før | 2 timer tidligere eller 4 timer senere | 250 €-600 € |
| Mindre end 7 dage | 1 time tidligere eller 2 timer senere | 250 €-600 € |
Sådan ansøger du om kompensation hos Lufthansa
Der er to måder at kræve kompensation på – direkte via Lufthansa eller via en tredjepartsekspert som AirHelp.
Kræv via flyselskabet
Hvert flyselskab har sin egen individuelle klageproces, som burde være et sted på deres hjemmeside. Du skal indsamle alle dokumenter om din flyvning, undersøge reglerne for at afgøre, om din klage er berettiget, og derefter indsende den og følge op.
Hvis du ikke får svar, eller du ikke er tilfreds, kan du finde den relevante nationale luftfartsmyndighed og forfølge din klage hos dem. Hvis det ikke lykkes, kan du overveje at hyre en advokat og anlægge sag ved domstolene.
Kræv med AirHelp
Vi håndterer alt for dig, fra start til slut, så det er så nemt som muligt at få dine penge.
Tjek om din afbrudte flyvning er berettiget ved hjælp af vores beregner.
Indsend alle dine dokumenter – vi fortæller dig præcis, hvad du har brug for.
Læn dig tilbage, og vent på dine penge! Vi tager os af det hele i resten af processen – selv hvis vi skal i retten på dine vegne.
Tilfælde hvor du IKKE har ret til kompensation.
Retten til Lufthansa-kompensation for en afbrudt flyvning afhænger af flyselskabets ansvar. Flyselskaber er ikke forpligtet til at kompensere passagerer i tilfælde af ekstraordinære omstændigheder, hvilket betyder situationer uden for flyselskabets kontrol. Disse omfatter alvorlige vejrforhold, medicinske nødsituationer, strejker fra lufthavnspersonale, politisk ustabilitet, fuglekollisioner, sabotagehandlinger, sikkerhedsrisici ... du har fanget den!
Hvis du stadig er usikker, kan nedenstående tabel hjælpe med at afklare, hvornår du kan være berettiget til kompensation:
Kompensation
Forstyrrelser på grund af driftsproblemer (f.eks. tekniske problemer)
Nægtet boarding på grund af overbooking
Mistede forbindelser forårsaget af forsinkelser på den første del af din rejse
Strejker blandt flypersonale
Ekstraordinære omstændigheder
Alvorlige vejrforhold (f.eks. snestorme)
Naturkatastrofer (f.eks. vulkanudbrud, jordskælv)
Sikkerhedstrusler eller nødsituationer, der påvirker lufthavnens drift
Strejker blandt lufthavnspersonale
Under ekstraordinære omstændigheder er kompensation derfor udelukket. Der gælder dog stadig andre rettigheder, såsom retten til forfriskninger og assistance under ventetiden og eventuelt retten til en refusion af billetten.
Om Lufthansa
Deutsche Lufthansa AG er Tysklands nationale luftfartsselskab, grundlagt den 6. januar 1953 og startet aktivitet i 1955. Det har hovedkvarter i Köln, Tyskland.
Kontaktinformation:
Website: https://www.lufthansa.com/
Onlinesupport: via "Help & Contact" på hjemmesiden
Hovedkvarterets adresse: Venloer Straße 151-153, 50672 Köln, Tyskland.
Ofte stillede spørgsmål om Lufthansa-kompensation
Nylige forsinkelser og aflysninger
Dato | Flynummer | Flyselskab | Rute | Status | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
14.12.2025 | 12.35 | VL2063 | Air VIA | Hamburg (HAM) Munich (MUC) | Annulleret | Tjek kompensation |
14.12.2025 | 12.30 | LH2097 | Lufthansa | Hanover (HAJ) Munich (MUC) | Annulleret | Tjek kompensation |
14.12.2025 | 12.25 | VL1979 | Air VIA | Cologne-Bonn (CGN) Munich (MUC) | Annulleret | Tjek kompensation |
14.12.2025 | 12.20 | AZ1365 | ITA Airways | Rome (FCO) Trieste (TRS) | Annulleret | Tjek kompensation |
14.12.2025 | 12.15 | LH1388 | Lufthansa | Frankfurt (FRA) Poznan (POZ) | Annulleret | Tjek kompensation |
14.12.2025 | 12.15 | PG191 | Bangkok Airways | Bangkok (BKK) Koh Samui (USM) | Annulleret | Tjek kompensation |
- Annulleret
VL2063
•Air VIA
Hamburg
••Munich
HAM
MUC
Tjek kompensation14.12.2025
12.35
- Annulleret
LH2097
•Lufthansa
Hanover
••Munich
HAJ
MUC
Tjek kompensation14.12.2025
12.30
- Annulleret
VL1979
•Air VIA
Cologne-Bonn
••Munich
CGN
MUC
Tjek kompensation14.12.2025
12.25
- Annulleret
AZ1365
•ITA Airways
Rome
••Trieste
FCO
TRS
Tjek kompensation14.12.2025
12.20
- Annulleret
LH1388
•Lufthansa
Frankfurt
••Poznan
FRA
POZ
Tjek kompensation14.12.2025
12.15
- Annulleret
PG191
•Bangkok Airways
Bangkok
••Koh Samui
BKK
USM
Tjek kompensation14.12.2025
12.15