easyJet og bagage: kompensation for mistet, forsinket og beskadiget bagage
.jpg?updatedAt=1754482644879&tr=f-auto)
Få kompensation for flyafbrydelser
Op til 600 € pr. person
For forsinkelser, aflysninger, og mere
Tjek din flyvning på 2 minutter
Den sidste del af en rejse er som regel, at du skal hente din bagage – men nogle gange er den pist væk. Hvis din bagage bliver væk, forsinket eller beskadiget på en easyJet-flyvning, kan du være berettiget til kompensation i henhold til international lov. AirHelp er her for at hjælpe dig med at forstå dine rettigheder og guide dig gennem processen med at kræve kompensation eller refusion.
ET HURTIGT OVERBLIK
Kend dine bagagerettigheder hos easyJet
Hvis din bagage bliver væk, forsinket eller beskadiget, har du i henhold til Montrealkonventionen ret til erstatning på op til 1.519 SDR (ca. 1900 €).
Indsend straks en PIR (Property Irregularity Report) til lufthavnens hittegodskontor (eller til easyJets serviceskranke, hvis der er sådan en).
Du skal indgive krav til easyJet inden for 21 dage for forsinket eller mistet bagage og inden for 7 dage for beskadiget bagage.
AirHelp kan hjælpe dig med at kræve op til 1900 € fra flyselskabet for mistet, forsinket eller beskadiget bagage.
easyJet: kompensation og rettigheder ved forsinket bagage
Hvis din bagage er blevet beskadiget, mistet eller forsinket på en flyvning med easyJet, er dine passagerrettigheder beskyttet i henhold til Montrealkonventionen. Denne traktat fastlægger flyselskabets ansvar i tilfælde af bagageproblemer, herunder regler om erstatning og refusion af udgifter, som kan nå op på 1.519 SDR (Special Drawing Rights), svarende til ca. 1900 €.
Refunderbare udgifter omfatter nødvendige genstande såsom toiletartikler, undertøj, medicin og nødvendigt ekstratøj, mens din bagage er forsinket, mens erstatningen kan dække reparation af en beskadiget kuffert eller refusion for mistet bagage og dens indhold.
Dette skal du gøre øjeblikkeligt ved et bagageproblem med easyJet
I tilfælde af forsinket, mistet eller beskadiget bagage er der nogle vigtige ting at gøre, så du kan gøre dine rettigheder gældende:
trin 1
Indsend dine flyoplysninger
Vi tjekker for kompensation under de relevante og gældende love.
trin 2
Vi håndterer det hele
Der er intet papirarbejde eller lange telefonkøer for dig!
Hvad er forskellen mellem at rapportere et problem og indgive en klage?
Det første skridt er at indberette problemet. Ved at gøre dette indberetter du bagageproblemet og udfylder en Property Irregularity Report (PIR): Dette skal gøres direkte i lufthavnen, så snart bagageproblemet opstår.
At indgive et krav er processen med at anmode om erstatning for udgifter eller tab, der er opstået på grund af bagageproblemet. Dette kræver, at du først har indberettet problemet og fået en PIR.
For at kræve erstatning og refusion for bagage fra easyJet er begge dele påkrævet, og begge dele har meget specifikke tidsfrister.
Tidsfrister for bagagekrav
For at opnå refusion eller erstatning fra flyselskabet i henhold til Montreal-konventionen skal du overholde de gældende tidsfrister:
The Property Irregularity Report (PIR) skal udfyldes strakt i lufthavnen.
Krav om erstatning skal indgives inden for 7 dage for beskadiget bagage eller inden for 21 dage for forsinket bagage.
Tabellen nedenfor vil give et bedre overblik:
| Problem | PIR i lufthavnen | Krav til flyselskabet |
|---|---|---|
| Forsinket | Øjeblikkeligt i lufthavnen | Inden for 21 dage efter, du modtager bagagen |
| Mistet | Øjeblikkeligt i lufthavnen | Inden for 2 år (når bagagen er erklæret mistet efter 21 dage) |
| Beskadiget | Øjeblikkeligt i lufthavnen | Inden for 7 dage efter at have modtaget bagagen |
easyJet forsinket bagage og kompensation
Hvad skal du gøre, hvis din bagage er forsinket med easyJet?
Hvis din bagage ikke ankommer med dit easyJet-fly, skal du straks rapportere forsinkelsen i bagageudleveringsområdet og udfylde en PIR-formular.
I henhold til Montreal-konventionen har du ret til refusion af udgifter, der er opstået som følge af forsinket bagage, så du kan købe nødvendige ting som undertøj, toiletartikler og andre nødvendigheder.
Gem alle kvitteringer, og tag et billede af hver enkelt, så du altid har en sikkerhedskopi og kan sende easyJet bevis for alle udgifter, når du indsender dit krav om refusion for forsinket bagage.
Sådan indsender du bagagekrav til easyJet
Du kan indgive krav om forsinket bagage direkte på flyselskabets hjemmeside. Sørg for at have følgende til rådighed:
PIR-referencenummer
Boardingkort og flyoplysninger
Kvitteringer for dine udgifter
Selvom du har 21 dage til at indsende dit krav (fra den dato, hvor din bagage blev returneret til dig), anbefales det at indsende dit kompensationskrav så hurtigt som muligt. Hvis du er AirHelp+-medlem, kan du lade AirHelp håndtere det hele for at maksimere dine chancer for at få refusion.
Hvor meget kompensation kan du få?
I henhold til Montreal-konventionen er flyselskabets erstatningsansvar begrænset til 1.519 SDR (Special Drawing Rights) pr. passager, hvilket svarer til ca. 1900 €. Normalt kan kun rimelige udgifter, der er afholdt som følge af forsinkelsen, refunderes, f.eks.:
Nødvendigt tøj og undertøj
Toiletartikler og personlig hygiejneartikler
Nødvendig medicin
Telefonopladere eller andre lignende behov
Udgifter til vaskeri ved længere forsinkelser
Luksusindkøb vil sandsynligvis ikke blive refunderet, men forretningstøj, der f.eks. er nødvendigt for at kunne udføre arbejdsopgaver, kan betragtes som en nødvendig udgift som følge af forsinkelsen.
easyJet mistet bagage: kompensation og erstatning
Hvad du skal gøre, hvis easyJet mister din bagage
Hvis din forsinkede bagage ikke bliver fundet inden for 21 dage, anses den automatisk for at være mistet. Uanset om der er gået 21 dage, eller easyJet erklærer bagagen mistet inden denne frist, har du ret til at kræve erstatning. Du har specifikt ret til:
Kompensation for værdien af kufferten/tasken og indholdet af bagage.
Refundering af udgifter afholdt som følge af bagageforsinkelsen, dvs. før den rent faktisk blev erklæret mistet.
Sådan kræver du erstatning for din mistede bagage fra easyJet
Processen for erstatningskrav for mistet bagage minder om den, vi allerede har set i tilfælde af forsinkelse. I dette tilfælde skal du dog også have en oversigt over indholdet af din kuffert for at kunne anmode om erstatning.
Sørg for at have følgende klar:
PIR-referencenummer
Boardingkort og flyoplysninger
En detaljeret liste over mistede genstande og anslået værdi af indholdet
Kvitteringer for udgifter på grund af den forsinkede/mistede bagage
Hvor meget kan du få i kompensation?
Selv i tilfælde af mistet bagage er det maksimale beløb i henhold til Montrealkonventionen 1.519 SDR, hvilket svarer til cirka 1900 €. Ved forsinket bagage kan du kræve refundering af ekstra udgifter (f.eks. til toiletartikler osv.), men ved mistet bagage kan du også kræve erstatning fra easyJet for selve bagagen og indholdet af den.
Hvis du er medlem af AirHelp+, kan du få AirHelp til at klare hele processen for dig, så du kan få erstatning og refundering af de udgifter, du har haft, og for selve bagagen, du eventuelt har mistet.
Kompensation for beskadiget eller ødelagt bagage med easyJet
Her er hvad du skal gøre, hvis din bagage er beskadiget ved ankomst:
Anmeld skaden, efter du har modtaget din bagage.
Udfyld en formular med skaden, eller en PIR (Property Irregularity Report).
Dokumentér skaden – tag billeder af den beskadigede bagage og dens indhold.
Vis din kuffert/taske til inspektion. easyJet kan forhandle en løsning med dig, uanset om de reparerer skaden, erstatter indholdet eller på anden måde kompenserer dig.
Indsend et krav.
Når det handler om beskadiget bagage, skal du indsende et krav om erstatning inden for 7 dage. Den maksimale erstatning i henhold til Montrealkonventionen er 1.519 SDR eller cirka 1900 €.
Spor din manglende bagage
Når du udfylder PIR-rapporten får du tildelt et referencenummer/sagsnummer. Dette skal bruges ved et erstatningskrav, men også til at spore din manglende bagage. For at tjekke status for din bagage via flyselskabets hjemmeside skal du indtaste referencenummeret fra PIR-rapporten.
Hvordan kan AirHelp hjælpe ved easyJet-bagageproblemer?
Du kan kræve kompensation direkte fra flyselskabet eller via en tredjepartsekspert som AirHelp. Indtil videre har vi vundet kompensation for 3 millioner passagerer verden over, især når det handler om forsinkede flyvninger, aflysninger og overbooking. Men hvis du er medlem af AirHelp+, kan vi også hjælpe dig i tilfælde af bagageproblemer.
Vi håndterer al kommunikation med flyselskabet, følger op på manglende svar og kæmper for maksimal kompensation, når flyselskaber ikke accepterer de fastsatte satser. På denne måde kan du fortsætte din rejse med ro i sindet, mens vi håndterer besværet med din bagage.
Ofte stillede spørgsmål om bagageproblemer med easyJet
Nylige forsinkelser og aflysninger
Dato | Flynummer | Flyselskab | Rute | Status | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
18.12.2025 | 21.25 | U27636 | Easyjet | Funchal (FNC) Lisbon (LIS) | Annulleret | Tjek kompensation |
18.12.2025 | 21.10 | U23584 | Easyjet | Olbia (OLB) Milan (MXP) | Annulleret | Tjek kompensation |
18.12.2025 | 20.55 | U28388 | Easyjet | Montpellier (MPL) London (LGW) | Annulleret | Tjek kompensation |
18.12.2025 | 20.50 | U23530 | Easyjet | Bari (BRI) Milan (MXP) | Annulleret | Tjek kompensation |
18.12.2025 | 20.30 | U22168 | Easyjet | Amsterdam (AMS) Manchester (MAN) | Annulleret | Tjek kompensation |
18.12.2025 | 20.20 | U23812 | Easyjet | Paris (CDG) Milan (MXP) | Annulleret | Tjek kompensation |
18.12.2025 | 20.10 | U21916 | Easyjet | Basel, Switzerland/Mulhouse (BSL) Bordeaux (BOD) | Annulleret | Tjek kompensation |
18.12.2025 | 20.05 | U28534 | Easyjet | Faro (FAO) London (LGW) | Annulleret | Tjek kompensation |
18.12.2025 | 20.00 | U27832 | Easyjet | London (LTN) Amsterdam (AMS) | Annulleret | Tjek kompensation |
18.12.2025 | 19.55 | U28297 | Easyjet | London (LGW) Venice (VCE) | Annulleret | Tjek kompensation |
- Annulleret
U27636
•Easyjet
Funchal
••Lisbon
FNC
LIS
Tjek kompensation18.12.2025
21.25
- Annulleret
U23584
•Easyjet
Olbia
••Milan
OLB
MXP
Tjek kompensation18.12.2025
21.10
- Annulleret
U28388
•Easyjet
Montpellier
••London
MPL
LGW
Tjek kompensation18.12.2025
20.55
- Annulleret
U23530
•Easyjet
Bari
••Milan
BRI
MXP
Tjek kompensation18.12.2025
20.50
- Annulleret
U22168
•Easyjet
Amsterdam
••Manchester
AMS
MAN
Tjek kompensation18.12.2025
20.30
- Annulleret
U23812
•Easyjet
Paris
••Milan
CDG
MXP
Tjek kompensation18.12.2025
20.20
- Annulleret
U21916
•Easyjet
Basel, Switzerland/Mulhouse
••Bordeaux
BSL
BOD
Tjek kompensation18.12.2025
20.10
- Annulleret
U28534
•Easyjet
Faro
••London
FAO
LGW
Tjek kompensation18.12.2025
20.05
- Annulleret
U27832
•Easyjet
London
••Amsterdam
LTN
AMS
Tjek kompensation18.12.2025
20.00
- Annulleret
U28297
•Easyjet
London
••Venice
LGW
VCE
Tjek kompensation18.12.2025
19.55