Fremragende

228.174

Anmeldelser på

Trustpilot

Bagage med Lufthansa: Guide til forsinket, mistet eller beskadiget bagage

Tjek kompensation
Forsinket bagage fra et Lufthansa-fly

Få kompensation for flyafbrydelser

  • Op til 600 € pr. person

  • For forsinkelser, aflysninger, og mere

  • Tjek din flyvning på 2 minutter

AirHelpFlyselskaber
LH

En rejse ender normalt med, at du henter din bagage på bagagebåndet. Men så nemt går det desværre ikke altid. Hvis din bagage er mistet, forsinket eller beskadiget på en Lufthansa-flyvning, kan du være berettiget til kompensation i henhold til international lov. AirHelp er her for at hjælpe dig med at forstå dine rettigheder og guide dig gennem processen med at kræve kompensation eller refusion. Bliv klogere på Lufthansa-bagageregler ved bagageproblemer.

Tjek kompensation

ET HURTIGT OVERBLIK

Kend dine rettigheder til kompensation for bagage hos Lufthansa

Hvis din bagage mistes, forsinkes eller beskadiges, giver Montrealkonventionen dig ret til erstatning på op til 1.519 SDR (cirka 1900 €).

Indsend straks en PIR (Property Irregularity Report) til lufthavnens hittegodskontor (eller ved Lufthansas serviceskranke, hvis der er en).

Du skal indsende krav til Lufthansa inden for 21 dage for forsinket eller mistet bagage og inden for 7 dage for beskadiget bagage.

AirHelp kan hjælpe dig med at kræve op til 1900 € fra flyselskabet for mistet, forsinket eller beskadiget bagage.


Mistet bagage med Lufthansa: Dine rettigheder

Hvis din bagage er blevet beskadiget, mistet eller forsinket af Lufthansa, er dine passagerrettigheder beskyttet af Montrealkonventionen. Denne traktat fastlægger flyselskabernes ansvar i tilfælde af bagageproblemer, herunder regler vedrørende kompensation og refundering af ekstra udgifter, som kan nå op til 1.519 SDR (Special Drawing Rights), svarende til cirka 1900 €.

Du kan blandt andet få refusion for udgifter til ting som toiletartikler, undertøj, medicin og nødvendigt tøj, mens din bagage er forsinket, mens kompensation kan dække reparation af beskadiget bagage eller godtgørelse for mistet bagage og dens indhold.

Håndbagage med Lufthansa

Da bagage kan blive forsinket eller mistet, er det en god idé at tage nødvendige ting med i håndbagagen, f.eks. en tandbørste, nødvendig medicin (husk eventuel tilladelse), ekstra tøj, telefonoplader osv. Du kan altid holde dig opdateret omkring håndbagage med Lufthansa på deres hjemmeside.

Gør dette øjeblikkeligt ved et problem med bagage med Lufthansa

I tilfælde af forsinket, mistet eller beskadiget bagage er der nogle ting, du skal følge, for at gøre dine rettigheder gældende og kræve erstatning fra flyselskabet:

Få kompensation med AirHelp

Indsend dine flyoplysninger

trin 1

Indsend dine flyoplysninger

Vi undersøger, om der er kompensation i henhold til gældende love

Vi håndterer det hele

trin 2

Vi håndterer det hele

Ingen papirarbejde eller telefonkøer for dig!

Du bliver betalt

trin 3

Du bliver betalt

Vores gebyrer bliver fratrukket kompensationen

Tjek kompensation

Hvad er forskellen på at rapportere et problem og indgive en klage?

Det første skridt, du skal tage, er at rapportere problemet. Ved at gøre dette rapporterer du bagageproblemet og udfylder en PIR-rapport. Dette skal gøres direkte i lufthavnen, så snart bagageproblemet opstår.

At indgive et krav er processen med at anmode om kompensation for udgifter eller tab, der er opstået på grund af bagageproblemet. Det er et vigtigt trin, der kræver, at problemet først er rapporteret, og PIR-formularen er udfyldt.

For at kræve bagagekompensation og -refusion fra Lufthansa er begge dele påkrævet, og begge har strenge tidsfrister.


Frister for indsendelse af kompensationskrav for bagage

For at få refusion eller kompensation fra flyselskabet i henhold til Montrealkonventionen skal du overholde de gældende tidsfrister:

  • PIR-rapporten (Property Irregularity Report) skal udfyldes straks i lufthavnen.

  • Kompensationskrav skal indsendes inden for 7 dage for beskadiget bagage eller inden for 21 dage for forsinket bagage.

Tabellen nedenfor vil give dig en oversigt:

Problem PIR i lufthavnenKrav til flyselskabet
Forsinket Umiddelbart ved ankomstInden for 21 dage efter modtagelse af bagage
Mistet Umiddelbart ved ankomstInden for 2 år (efter betragtet som mistet efter 21 dage)
Beskadiget Umiddelbart ved ankomstInden for 7 dage efter modtagelse af bagage

Lufthansa-kompensation for forsinket bagage

Hvad du skal gøre, hvis din bagage er forsinket af Lufthansa

  • Hvis din bagage ikke ankommer med dit Lufthansa-fly, skal du straks rapportere forsinkelsen i bagageudleveringsområdet og udfylde en PIR-formular.

  • I henhold til Montrealkonventionen har du ret til refusion af udgifter på grund af forsinket bagage, så du kan købe nødvendige ting som undertøj, toiletartikler og andre essentielle ting.

  • Gem alle kvitteringer, og tag et billede af hver enkelt, så du altid har en sikkerhedskopi og derefter kan sende Lufthansa bevis for alle udgifter, når du indsender dit krav om refusion af forsinket bagage.

Sådan indgiver du et krav om refusion af forsinket bagage fra Lufthansa

Du kan anmode om erstatning for forsinket bagage direkte på flyselskabets hjemmeside. Sørg for at have:

  • PIR-referencenummer

  • Boardingkort og flyoplysninger

  • Kvitteringer for dine udgifter

Selvom du har 21 dage til at indsende dit krav (fra den dato, din bagage returneres til dig), anbefales det at indsende dit krav om refusion så hurtigt som muligt. Hvis du er medlem af AirHelp+, kan du lade AirHelp håndtere dit krav for at maksimere dine chancer for refusion.

Hvor meget kompensation kan du få?

I henhold til Montrealkonventionen er flyselskabets ansvar begrænset til 1.519 SDR (Special Drawing Rights) pr. passager, hvilket svarer til cirka 1900 €. Normalt refunderes kun rimelige udgifter som følge af forsinkelsen, såsom:

  • Nødvendigt tøj og undertøj

  • Basale toiletartikler og personlige hygiejneartikler

  • Nødvendig medicin

  • Telefonopladere eller andre nødvendige behov

  • Vaskeriudgifter ved længere forsinkelser

Luksuskøb refunderes sandsynligvis ikke, men forretningstøj kan i nogle tilfælde anses som nødvendigt.


Kompensation og refusion for mistet bagage med Lufthansa

Hvad skal man gøre, hvis Lufthansa har mistet ens bagage?

Hvis forsinket bagage ikke genfindes inden for 21 dage, anses den automatisk for at være mistet. Uanset om der er gået 21 dage, eller Lufthansa erklærer bagagen for mistet inden denne frist, har du ret til at kræve erstatning. Du har specifikt ret til:

  • Kompensation: værdien af bagagen og indholdet

  • Refusion: tilbagebetaling af udgifter som følge af bagageforsinkelsen, dvs. før den rent faktisk blev erklæret mistet.

Sådan får du erstatning for mistet bagage hos Lufthansa

Processen for erstatningskrav for mistet bagage ligner den, vi kender fra kompensation for forsinkede og aflyste fly. I dette tilfælde skal du dog også fremvise en oversigt over indholdet af din bagage for at anmode om kompensation.

Sørg for at have følgende klar:

  • PIR-referencenummer

  • Boardingkort og flyoplysninger

  • En detaljeret oversigt over mistede genstande med anslåede værdier

  • Kvitteringer for udgifter på grund af manglende levering af din bagage

Hvor meget kompensation kan man få?

Selv i tilfælde af mistet bagage er det maksimale beløb i henhold til Montrealkonventionen 1.519 SDR, hvilket svarer til cirka 1900 €. I modsætning til tilfælde, der kun involverer forsinkelse, har du ret til at kræve erstatning fra Lufthansa ikke kun for udgifter, der er afholdt på grund af manglende levering af din bagage, men også for værdien af ​​bagagen og dens indhold.

Hvis du er medlem af AirHelp+, kan du lade AirHelp håndtere dit krav for at få den refusion og kompensation, du har ret til.


Erstatning og kompensation for beskadiget bagage

Her er hvad du skal gøre, hvis din bagage ankommer beskadiget:

  • Anmeld skaden, efter du har modtaget din bagage.

  • Udfyld en skadesanmeldelsesformular eller en PIR-rapport.

  • Dokumentér skaden – tag billeder af den beskadigede bagage og dens indhold.

  • Fremvis din bagage til inspektion. Lufthansa kan forhandle en løsning med dig, uanset om de reparerer skaden, erstatter genstandene eller på anden måde kompenserer dig.

  • Indsend et krav.

I tilfælde af beskadiget bagage skal du indsende et krav om erstatning inden for 7 dage. Den maksimale erstatning i henhold til Montrealkonventionen er 1.519 SDR eller cirka 1900 €.

Spor din mistede bagage

Når du udfylder PIR-rapporten, får du tildelt et referencenummer. Dette vil være nyttigt til erstatningskrav, men også til at spore din manglende bagage. For at tjekke status for din bagage via flyselskabets hjemmeside skal du indtaste referencenummeret, der er knyttet til PIR'en.


Hvordan kan AirHelp hjælpe ved mistet bagage fra Lufthansa?

Du kan kræve kompensation direkte fra flyselskabet eller via en tredjepartsekspert som AirHelp. Indtil videre har vi vundet kompensation for 3 millioner passagerer verden over, især i tilfælde af forsinkede flyvninger, aflysninger og overbooking. Men hvis du er medlem af AirHelp+, kan vi også hjælpe dig i tilfælde af bagageproblemer.

Vi håndterer al kommunikation med flyselskabet, følger op på forsinkede svar og kæmper for maksimal kompensation, når flyselskaber tilbyder utilstrækkelige betalinger. På denne måde kan du fortsætte din rejse med ro i sindet, mens vi håndterer besværet med din bagage.


Ofte stillede spørgsmål om Lufthansa-bagagekompensation


Nylige forsinkelser og aflysninger

Dato

Flynummer

Flyselskab

Rute

Status

11.12.2025

02.30

AC8015

Air Canada

Montreal (YUL)

Ottawa (YOW)

AnnulleretTjek kompensation

11.12.2025

02.15

AC7944

Air Canada

Montreal (YUL)

Quebec (YQB)

AnnulleretTjek kompensation

11.12.2025

01.50

AC8345

Air Canada

Vancouver (YVR)

Prince George (YXS)

AnnulleretTjek kompensation

11.12.2025

01.48

UA1897

United Airlines

Chicago (ORD)

Grand Rapids (GRR)

AnnulleretTjek kompensation

12.12.2025

01.40

NH677

All Nippon Airways

Tokyo (HND)

Hiroshima (HIJ)

AnnulleretTjek kompensation

11.12.2025

01.35

AC8060

Air Canada

Vancouver (YVR)

Kamloops (YKA)

AnnulleretTjek kompensation

11.12.2025

01.35

AV8519

Avianca

Bucaramanga (BGA)

Bogota (BOG)

AnnulleretTjek kompensation

11.12.2025

01.30

UA4191

United Airlines

Newark (EWR)

Richmond (RIC)

AnnulleretTjek kompensation

12.12.2025

01.25

NH753

All Nippon Airways

Tokyo (HND)

Komatsu (KMQ)

AnnulleretTjek kompensation

12.12.2025

01.15

NH403

All Nippon Airways

Tokyo (HND)

Akita (AXT)

AnnulleretTjek kompensation
Kan du ikke se dit fly? Brug vores fulde kompensationstjek, så ser vi på det. Tjek din flyvning
  • AC8015

    Air Canada

    Annulleret

    Montreal

    Ottawa

    YUL

    YOW

    11.12.2025

    02.30

    Tjek kompensation
  • AC7944

    Air Canada

    Annulleret

    Montreal

    Quebec

    YUL

    YQB

    11.12.2025

    02.15

    Tjek kompensation
  • AC8345

    Air Canada

    Annulleret

    Vancouver

    Prince George

    YVR

    YXS

    11.12.2025

    01.50

    Tjek kompensation
  • UA1897

    United Airlines

    Annulleret

    Chicago

    Grand Rapids

    ORD

    GRR

    11.12.2025

    01.48

    Tjek kompensation
  • NH677

    All Nippon Airways

    Annulleret

    Tokyo

    Hiroshima

    HND

    HIJ

    12.12.2025

    01.40

    Tjek kompensation
  • AC8060

    Air Canada

    Annulleret

    Vancouver

    Kamloops

    YVR

    YKA

    11.12.2025

    01.35

    Tjek kompensation
  • AV8519

    Avianca

    Annulleret

    Bucaramanga

    Bogota

    BGA

    BOG

    11.12.2025

    01.35

    Tjek kompensation
  • UA4191

    United Airlines

    Annulleret

    Newark

    Richmond

    EWR

    RIC

    11.12.2025

    01.30

    Tjek kompensation
  • NH753

    All Nippon Airways

    Annulleret

    Tokyo

    Komatsu

    HND

    KMQ

    12.12.2025

    01.25

    Tjek kompensation
  • NH403

    All Nippon Airways

    Annulleret

    Tokyo

    Akita

    HND

    AXT

    12.12.2025

    01.15

    Tjek kompensation
Kan du ikke se dit fly? Brug vores fulde kompensationstjek, så ser vi på det. Tjek din flyvning

Flere flyselskaber, vi kan hjælpe dig med at få kompensation:

Sas Scandinavian Airlines