Fremragende

226.762

Anmeldelser på

Trustpilot

Forordning UK 261: alt, hvad du behøver at vide

Tjek kompensation
Forordning UK 261: alt, hvad du behøver at vide

Få kompensation for flyafbrydelser

  • Op til 600 € pr. person

  • For forsinkelser, aflysninger, og mere

  • Tjek din flyvning på 2 minutter

Two passengers, protected by EU regulation EC 261,  look at their boarding pass
  • Du kan få op til 600 € i kompensation.

  • UK 261 dækker forsinkelser, aflysninger og overbooking.

  • UK 261 gælder for alle, ikke kun britiske statsborgere!

Tjek kompensation

Få ting tester din tålmodighed som en forsinket eller aflyst flyvning. Heldigvis findes der love om flypassagerers rettigheder, når tingene går galt.

Siden Brexit har den britiske forordning 261 beskyttet dine rettigheder. Den giver dig kompensation, når flyselskaber aflyser flyvninger, forsinker dem med mere end 3 timer, overbooker fly og nægter boarding. Du kan også være berettiget til kompensation, hvis flyselskabet er skyld i afbrydelsen.

AirHelp har vundet kompensation til 3 millioner passagerer over hele verden.

Hurtigt overblik

UK 261: Kend dine passagerrettigheder

UK 261 gælder for alle flyvninger, der afgår fra en britisk lufthavn, uanset hvilket flyselskab du flyver med.

Ankomster til UK fra andre lande er også omfattet, når flyvningen fortages af et britisk eller EU-flyselskab. Derudover dækker UK 261 alle flyvninger, der ankommer til EU med et britisk flyselskab.

Kompensation varierer fra 250 € til 600 € pr. person, afhængigt af flyafstanden. Beløbene er fastsat ved lov, så flyselskaberne kan ikke tilbyde dig mindre.

Flyselskaber skal kompensere dig for aflysninger, forsinkelser på over 3 timer eller nægtet boarding, når det er deres skyld.

Du har også ret til forplejning mens du venter. Flyselskaber skal sørge for mad og drikke, et hotelophold og transport til og fra hotellet, hvis nødvendigt.

3 trin til at indgive et kompensationskrav

Indsend dit kompensationskrav på få minutter

Trin 1

Indsend dit kompensationskrav på få minutter

Vi gør det hurtigt, sikkert og nemt.

Vi tager os af det hele

Trin 2

Vi tager os af det hele

Ingen papirarbejde eller ventetid for dig!

Du vinder penge

Trin 3

Du vinder penge

Vores gebyr trækkes fra din gevinst. Du kan ikke tabe.

Tjek kompensation
Ingen gevinst, intet gebyr!

Vi opkræver kun et gebyr, når vi har skaffet dig din kompensation. For mere information, se vores overkommelige priser.

Flyselskaber gør det ikke nemt at kræve kompensation i henhold til UK 261, og de er ikke ligefrem glade for at udbetale den. Du kan selv indgive krav via flyselskabets hjemmeside, men processen er ofte langsom, kompliceret og stressende.  

Det er her, vi kommer ind. Vi har over 400 eksperter, som er klar til at tage sig af den svære del – at følge op med flyselskabet, håndtering af dokumentation, og at gå i retten, hvis det bliver nødvendigt.  

Alt, hvad du skal gøre er at indtaste dine flyoplysninger i vores brugervenlige kompensationsberegner, så sørger vi for, at du får dine penge.

UK 261: Hvad du er berettiget tilNår det gælder
Kompensation på op til 600 €Forsinkelser på over 3 timer, aflysninger mindre end 14 dage før afgang, nægtet boarding
Ret til forplejning (mad, hotel, transport)Når du er strandet i lufthavnen i timevis
Fuld refundering eller erstatningsflyvningAflysninger og nægtede boardinger, som ikke var din skyld

Hvornår kan jeg få UK 261-kompensation?

Der er tre hovedårsager til, at du muligvis kan kræve mellem 250 € og 600 € i kompensation fra flyselskabet.

  • Lange flyforsinkelser (over 3 timer) kan kompenseres, når forsinkelsen påvirker din ankomsttid (ikke flyets afgangstidspunkt).

  • Flyaflysninger kan være berettiget til kompensation, hvis flyselskabet har informeret dig mindre end 14 dage før afrejse.

  • Nægtet boarding betyder, at flyselskabet har nægtet dig boarding, selvom du havde en gyldig billet og ankom til gaten til tiden. Det sker oftest, når flyselskabet har overbooket flyflyvningen.


Vi håndhæver dine rettigheder som forbruger

kompensationsberegner

Find ud af, hvad du har ret til

1 Passager(er)

250 €

Op til 1500 km

400 €

1500 – 3500 km

600 €

fra 3500 km


Hvor mange penge bør jeg få?

UK Flight Compensation: Map of UK and Europe showing UK 261 compensation amounts by flight distance | £220: 1,500km or less | £350: 1,500 - 3,500km | £520: 3,500km or more.
220 £350 £520 £
Flyvninger på 1500 km eller mindreFlyvninger 1500-3500 kmFlyvninger på 3500 km eller mere

Godt at vide: Det beløb, du har ret til, afhænger ikke af din billetpris, men af flyafstanden.

Hvilke lande er beskyttet af UK 261?

Næsten alle flyvninger til eller fra Storbritannien er dækket og kan være berettiget til kompensation i henhold til UK 261.

Britisk flyselskabIkke-britisk flyselskab
Afgang fra en britisk lufthavn✔️ Dækket✔️ Dækket
Ankomst til en britisk lufthavn✔️ Dækket❌ Ikke dækket
Ankomst til en EU-lufthavn✔️ Dækket❌ Ikke dækket

Husk! Flyvninger kan også være omfattet af andre regler. For eksempel er flyvninger til eller fra EU også beskyttet af EU's passagerrettigheder.

Den nemmeste måde at finde ud af, om din rejse er dækket, er at bruge AirHelps berettigelsestjek.

Hvornår kan du IKKE indgive et krav om kompensation i henhold til UK 261?

Afbrydelser, der ligger uden for flyselskabets kontrol, såsom vulkanudbrud eller strejker hos flytrafikkontrol, er ikke berettiget til kompensation i henhold til UK 261.

Der er dog mindre klare områder, hvor en UK 261-krav kan bære frugt. F.eks. hvis andre flyselskaber var forberedt på dårligt vejr, men dit fly blev forsinket, kan du have ret til kompensation.

AirHelp holder sig opdateret om sager ved den britiske højesteret og den engelske appelret samt om ændringer i lovgivning vedrørende UK 261, som nu udvikler sig separat fra EU-lovgivningen efter brexit. Så vi ved, hvornår dit kompensationskrav er stærkere, end du tror.

Strejker hos flyselskabets personale? De er berettiget til kompensation. Her er en hurtig guide:


Flere rettigheder i henhold til UK 261

UK 261 — der er baseret på den europæiske lovgivning EU 261 — er en af verdens mest omfattende love om passagerrettigheder. Udover økonomisk kompensation fastlægger loven også, hvordan flyselskabet skal behandle dig.

Din ret til forplejning:

Vouchers til mad og drikke

Hotelophold, hvis nødvendigt

Lufthavnstransport, hvis nødvendigt

Adgang til kommunikation

Har jeg ret til refundering eller ombooking?

Ja! Hvis dit fly er aflyst, har du ret til fuld eller delvis refundering af din oprindelige billet eller ombooking på det næste tilgængelige fly til din destination. Du har også ret til kompensation for tabt tid.

Og hvis du bliver forsinket med mere end 5 timer, kan du vælge ikke at rejse og stadig få fuld refundering for den ubrugte billet.

Hvad sker der, hvis jeg bliver opgraderet eller nedgraderet?

Hvis du accepterer en alternativ flyvning eller en billet i en højere klasse, kan flyselskabet ikke opkræve dig noget ekstra. Hvis du derimod bliver nedgraderet til en billet i en lavere klasse, kan du få refunderet 30 %–75 % af den oprindelige billetpris.

Hvilke rettigheder har jeg ift. forplejning?

Hvis dit fly er forsinket eller aflyst, eller du bliver nægtet boarding, har du andre rettigheder i henhold til UK 261.

Hvordan kan jeg være sikker på, hvad mine rettigheder er?

Flyselskaber skal vise information, der forklarer alle dine rettigheder som passager i henhold til UK 261. Det findes sandsynligvis ved check-in-skranken, men hvis ikke, kan du finde Transportministeriets vejledning om dine rettigheder online.


Sådan indgiver du et UK 261-krav

Der er to måder at kræve kompensation i henhold til UK 261 — direkte via flyselskabet eller via en uafhængig ekspert som AirHelp.

Kræv kompensation selvKræv kompensation med AirHelp
❌ Stor indsats – du laver alt arbejdet selv✔️ Lav indsats – vi klarer alt for dig
❌ Succes afhænger af, hvor godt du navigerer i reglerne✔️ Bevist succes – vi ved, hvordan vi får mest muligt ud af dit kompensationskrav
❌ Ingen juridisk bistand✔️ Vi samarbejder med juridiske eksperter
❌ Gratis, men mindre chance for at vinde!✔️ Ingen gevinst, intet gebyr

Påbegynd dit krav med AirHelp

  1. Udfyld dine flyoplysninger, så tjekker vi, om du er berettiget.

  2. Indsend dine dokumenter — vi fortæller dig præcis, hvad vi skal bruge.

  3. Læn dig tilbage og vent på dine penge!

Vi tager os af alt for dig, fra start til slut, så det er så nemt som muligt at få dine penge.

Hvad er AirHelp?

AirHelp har over 400 eksperter, der kan hjælpe dig med flypassagerrettigheder, love og regler. Siden 2013 har vi hjulpet 3 millioner passagerer med at få den kompensation, de har ret til.

Vi er verdens førende inden for flykompensation

Over 253 millioner+

flyvninger tjekket sidste år

Over 12 millioner+

har beskyttet deres flyrejser med AirHelp+

3+ millioner

passagerer, som modtog kompensation

60+

Partnerskaber med de mest kendte rejsebrands

AirHelp tror på, at retfærdighed skal være tilgængelig for alle. Derfor er vores politik, at du kun betaler, hvis vi vinder sagen, så du ikke skal betale noget på forhånd – selv hvis din sag ender i retten.

Hvis vi vinder, er vores standardhonorar 35 % af din kompensation, så du kan frit bruge resten af pengene på, hvad end, du har lyst til. Hvis vi går i retten for dig og vinder, tager vi kun yderligere 15 %.

Hvilke dokumenter skal jeg bruge for at indgive et kompensationskrav?

Alle flyselskaber har forskellige krav. Men for at gøre det hele nemmere fortæller vi dig præcis, hvad der kræves i dit tilfælde, når du påbegynder dit kompensationskrav.

Typiske dokumenter ville bl.a. være din bookingbekræftelse og boardingkort (mobil eller papir).

Tjekliste til indgivelse af kompensationskrav

  • Behold dit boardingkort og alle andre rejsedokumenter.

  • Indsaml beviser (f.eks. billeder af afgangstavler eller e-mails fra flyselskabet)

  • Tjek, om du er berettiget til kompensation med vores gratis berettigelsestjek.


  • Indgiv dit kompensationskrav via AirHelp.

  • Det er det hele! Vi tager os af det fra nu af.

Tjek din berettigelse

Alle flyselskaber

Alle lande

Ingen gevinst, intet gebyr

Hvor lang tid tager det at behandle kompensationskrav?

Det kan tage alt fra et par uger til et par måneder eller længere at få kompensation — det afhænger af flyselskabets svar og om dit krav skal for retten. Vi holder dig opdateret under hele forløbet.

Er der en tidsfrist for at indgive et kompensationskrav?

Din ret til UK 261-kompensation udløber efter 6 år i henhold til britisk lovgivning.

Se flere rettigheder for flypassagerer:

EU-passagerrettigheder